Τρίτη, 24 Νοεμβρίου 2020

Μια ιδανική πολιτεία στους αιθέρες!

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Στην ιδανική πολιτεία που έπλασε ο Αριστοφάνης για την κωμωδία του «Ορνιθες» μας ταξιδεύει το φετινό καλοκαίρι το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης. Ο θεατρικός οργανισμός πατάει για πρώτη φορά στα ιερά χώματα της Επιδαύρου με ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του αρχαίου κωμωδιογράφου, υπενθυμίζοντάς μας ότι η ανάγκη του ανθρώπου για την εύρεση της δικής του Νεφελοκοκκυγίας είναι αιώνια.

Με αφορμή την πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕΚ Μιχάλης Αεράκης μίλησε στη «δημοκρατία» για τη φετινή καλοκαιρινή παραγωγή, για την επίσημη «πρώτη» στην Επίδαυρο, καθώς και για το… λίφτινγκ που απαιτείται στους θεατρικούς οργανισμούς της περιφέρειας.

«Επέλεξα τους “Ορνιθες” για το καλοκαίρι του 2012 για δυο λόγους: ο ένας έχει να κάνει με την αγάπη μου για τα ποιητικά έργα της εποχής εκείνης. Μια εποχή που, σχεδόν προφητικά, θα έλεγα, σχολιάζει την αμετροέπεια της εξουσίας, την αλαζονεία αλλά κυρίως την πτώση των ηθικών αξιών. Ο δεύτερος λόγος είναι γιατί με αυτήν την παράσταση επιθυμούσε το Θέατρο Κρήτης να χτυπήσει για πρώτη φορά την πόρτα της Επιδαύρου» εξήγησε ο κ. Αεράκης.

Οι δύο ήρωες του Αριστοφάνη, ο Πεισθέταιρος (Βασίλης Χαραλαμπόπουλος) και ο Ευελπίδης (Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος), απογοητευμένοι από την κατάσταση γύρω τους, αποφασίζουν να εγκαταλείψουν τη γη και να αναζητήσουν την ευτυχία στη χώρα των πουλιών, μια παραμυθένια κοινωνία χωρίς υποκρισία. Εκεί, με σύμμαχο τον Τσαλαπετεινό (τον αρχηγό των πουλιών, ο οποίος άλλοτε ήταν άνθρωπος), θέλουν να βάλουν σε εφαρμογή το μεγαλεπήβολο σχέδιό τους: να χτίσουν μια ιδανική πολιτεία στους αιθέρες, μια πολιτεία πέρα ως πέρα ουτοπική.

«Το ίδιο ουτοπική ήταν και για μένα η είσοδος του ΔΗΠΕΘΕΚ στην Επίδαυρο» είπε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός, που από το 2000 βρίσκεται στο τιμόνι του οργανισμού από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή. «Συγγενεύουμε εδώ, αν θέλετε, στη σκέψη με τον Αριστοφάνη. Το ήθελα χρόνια τώρα και είμαι της άποψης ότι, όταν ονειρεύεται κάποιος, ουδείς δεν έχει το δικαίωμα να του κόβει τα φτερά. Αλίμονο αν πάψουμε να ονειρευόμαστε» υποστήριξε. «Φέτος αυτή η ώρα έφτασε. Αισθανόμαστε δικαιωμένοι και πολύ χαρούμενοι για το τεράστιο αυτό άλμα που έκανε το θέατρό μας. Κρατάμε όμως χαμηλούς τόνους και προσπαθούμε να είμαστε σεμνοί. Και επειδή έχω περάσει και εγώ πολλάκις από τα επιδαύρεια εδάφη ως ηθοποιός του Εθνικού, συμμερίζομαι το άγχος όλων των συντελεστών», συμπλήρωσε, τονίζοντας ταυτόχρονα ότι η φετινή «πρώτη» στο αρχαίο θέατρο της Αργολίδας ήταν το επιστέγασμα μιας συλλογικής προσπάθειας.

Οπως υποστηρίζει, τα δημοτικά περιφερειακά θέατρα αντιμετωπίζουν τεράστια οικονομικά αλλά και θεσμικά προβλήματα, στα οποία, δυστυχώς, η Πολιτεία γυρνάει συνεχώς την πλάτη. «Καλό θα ήταν οι κύριοι του υπουργείου να ρίξουν μια καλύτερη και σοβαρότερη ματιά σε αυτά. Ηδη τα θέατρα λειτουργούν από το 1984 χωρίς να έχει γίνει καμία επί της ουσίας θεσμική αλλαγή. Αν είναι δυνατόν! Ακόμη και ένα σπίτι να έχουμε τόσων ετών, κάποια στιγμή θα θέλουμε να το βάψουμε. Τα φετινά κονδύλια, για παράδειγμα, για κάθε θέατρο, από 200.000 ευρώ (που ήταν πριν από δύο χρόνια), μειώθηκαν στα 115.000 ευρώ. ΤΑ ΔΗΠΕΘΕ έχουν προσφέρει πάρα πολλά στην περιφέρεια. Χάρη σε αυτά, ο κόσμος της περιφέρειας έχει παρακολουθήσει παραστάσεις και όχι μόνο. Γιατί είναι αλήθεια ότι δεν περιορίζονται μόνο στο ανέβασμα ενός ή δύο θεατρικών έργων τη σεζόν».

Στην Κρήτη, για παράδειγμα, πραγματοποιούνται πολλές ενδιαφέρουσες δράσεις, μεταξύ των οποίων και αναγνώσεις παραμυθιών στις τάξεις από μια πειραματική ερασιτεχνική ομάδα, ξεναγήσεις παιδιών σε ιστορικά και αρχαιολογικά μνημεία, αλλά και παρουσιάσεις θρησκευτικών κειμένων σε εκκλησίες. «Είναι πραγματικά τραγικό το γεγονός ότι από τα 15 περιφερειακά θέατρα λειτουργούν επί της ουσίας τρία με τέσσερα. Η τέχνη του θεάτρου χρειάζεται επειγόντως ένα γερό λίφτινγκ» καταλήγει ο κ. Αεράκης.

Info: Οι «Ορνιθες» από το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης σήμερα ανεβαίνουν στο Αρχαίο Θέατρο στο Δίον, ενώ στις 10 και τις 11 Αυγούστου θα παρουσιαστούν στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

Μουσική Χατζιδάκι

Η παράσταση, που φέρει τη σκηνοθετική υπογραφή του Γιάννη Κακλέα, έχει κρατήσει την αξεπέραστη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, την οποία ο σπουδαίος μουσικός είχε συνθέσει για την παράσταση των «Ορνίθων» που είχε ανεβάσει το Θέατρο Τέχνης το 1959.

Τα σκηνικά έχει επιμεληθεί ο Μανόλης Παντελιδάκης, τα κοστούμια η Βάλια Μαργαρίτη, ενώ οι χορογραφίες είναι του Κυριάκου Κοσμίδη. Το υπόλοιπο καστ συμπληρώνουν οι Κώστας Μπερικόπουλος, Γιώργος Χρυσοστόμου, Σωκράτης Πατσίκας, Αγορίτσα Οικονόμου Βαγγέλης Χατζηνικολάου, Σταύρος Σιόλας, Μάρα Βλαχάκη, Προκόπης Αγαθοκλέους.

Γιώτα Βαζούρα

{{-PCOUNT-}}13{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Οι αριστεροί δεν έχουν ιερό και όσιο!

Ενόχλησαν συριζαίους και Γιάνη τα στρατιωτικά, θρησκευτικά σύμβολα που προβλήθηκαν στη Βουλή Δείχνοντας γι' άλλη μια φορά ότι δεν έχουν ιερό και όσιο, όπως λέει...

Υπαίθριο νοσοκομείο εκστρατείας στήνουν στη Θεσσαλονίκη

Επιστρατεύονται αντίσκηνα και κοντέινερ για να καλυφθούν οι τεράστιες ανάγκες νοσηλείας Στα όριά τους βρίσκονται τα νοσοκομεία στη Θεσσαλονίκη, λόγω της σφοδρότητας με την οποία...

Η ώρα των απολογιών για τους 12 απαγωγείς του Μιχάλη Λεμπιδάκη

Ο επιχειρηματίας στους δικαστές: «Γι’ αυτούς που έχουν μεταμεληθεί, δείξετε επιείκεια» Στην τελική ευθεία βρίσκεται η δίκη για την απαγωγή του 56χρονου επιχειρηματία Μιχάλη Λεμπιδάκη,...

Έκλεψαν τα παπούτσια και την ολυμπιακή δάδα του Τσαπατάκη

Θύμα διάρρηξης στο σπίτι του στη Θεσσαλονίκη έπεσε ο Ελληνας παραολυμπιονίκης της κολύμβησης Αντώνης Τσαπατάκης. Ο ίδιος, με ένα Instagram story του, αποκάλυψε πως...

«Ελλάδα 2021» και η οργάνωση της συλλογικής μνήμης

Η καθ' όλα θεμιτή πρωτοβουλία εκ μέρους της Πολιτείας για τη διοργάνωση επετειακών εκδηλώσεων με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 200 χρόνων από την Ελληνική...