Παρασκευή, 25 Σεπτεμβρίου 2020

Μια μελέτη για γέλια και για κλάματα που θα…διασώσει τα ΕΑΣ

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν!

Λιγότερο από έναν μήνα πριν («κυριακάτικη δημοκρατία» 28 Ιουλίου 2013), είχαμε αναφερθεί στις σαθρές βάσεις πάνω στις οποίες επιχειρούσαν ορισμένοι να διασώσουν τα ΕΑΣ, η αποκάλυψη των οποίων θα έπρεπε να έχει προκαλέσει την άμεση αντικατάσταση της νέας διοικήσεως που διορίσθηκε πρόσφατα από την κυβέρνηση. Υπενθυμίζεται ότι κεντρικό σημείο της επιχειρήσεως διασώσεως της εταιρίας ήταν μία υποτιθέμενη παραγγελία από τις ΗΠΑ ύψους 200.000.000 ευρώ για μία ποσότητα (σε βάθος πενταετίας) 150.000 τεμ. πυρομαχικών για πυροβόλα Bofors L60. Οι αναγνώστες θα θυμούνται ενδεχομένως την αμφισβήτηση υπάρξεως αυτής της παραγγελίας και το «μικρό λάθος» ότι η όλη υπόθεση αφορούσε -σε περίπτωση που η παραγγελία αυτή υπήρχε- 22.500.000 δολάρια (150.000 τεμ. x 150 δολάρια τιμή μονάδος = 22.500.000), τα οποία διογκώθηκαν κατά επιπλέον ένα μηδενικό και δη όχι σε δολάρια αλλά σε ευρώ! Το όλο θέμα τότε κατέληγε στην ανάγκη εξασφαλίσεως 30.000.000, εκ τραπεζικού δανεισμού, με τα οποία θα καθίστατο δυνατή η επανεκκίνηση της εταιρίας.

Πώς εξελίχθη η κατάσταση έκτοτε; Οι εταιρίες KPMG και Planet Planning που ορίσθηκαν από την κυβέρνηση να συντάξουν και να υποβάλουν σχέδιο αναδιαρθρώσεως των ΕΑΣ, ολοκληρώνουν όπως πληροφορούμεθα το έργο τους. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι μέχρι το τέλος Αυγούστου θα έχει ανακοινώσει τον σχεδιασμό αναδιαρθρώσεως των ΕΑΣ, ο οποίος θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους. Υπενθυμίζεται ότι και οι δύο εταιρίες συμβούλων είχαν ασχοληθεί και παλαιότερα με το θέμα των ΕΑΣ, η μεν Planet την περίοδο 2003, αν θυμόμαστε καλά (σ.σ.: από τότε «διασώζονται» τα ΕΑΣ!), η δε KPMG πολύ πρόσφατα. Φυσικά, η αξιολόγηση και των δύο εταιριών είναι πολύ χειρότερη από πριν, δεδομένου ότι η πλήρης κυβερνητική απραξία των τελευταίων ετών έχει απαξιώσει τελείως τα ΕΑΣ.

Το περίεργο είναι ότι μέσα σε αυτό το ζοφερό περιβάλλον για το μέλλον της εταιρίας και κυρίως των εργαζομένων της ακούστηκαν πρόσφατα απόψεις από τη νέα της διοίκηση, οι οποίες είναι στο ίδιο πνεύμα με αυτό της περίφημης παραγγελίας των 22.500.000 δολαρίων που έγιναν 200.000.000 ευρώ!

Ο μεν πρόεδρος της εταιρείας ισχυρίσθηκε πρόσφατα σε τηλεοπτικό κανάλι ότι είναι έτοιμος να υπογράψει σύμβαση της τάξεως των 200.000.000 ευρώ, αλλά δεν μπορεί να το κάνει διότι στο μεταξύ η εταιρία χρειάζεται 30.000.000 ευρώ για να κινηθεί. Ο δε διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας αναφέρεται ότι έχει υποβάλει στο υπουργείο Οικονομικών και στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας μία Μελέτη Βιωσιμότητας των ΕΑΣ, βάσει της οποίας η εταιρία ούτε λίγο ούτε πολύ όχι μόνο θα… πετάει, αφού φυσικά πάρει προηγουμένως τα ως άνω ποσά (μάλλον από το Δημόσιο, γιατί θα ήταν πρωτοφανές για τράπεζα να δανείσει σε μία εταιρία όπως τα ΕΑΣ και το γνωστό ιστορικό της για την αδυναμία της να εκπληρώσει κάθε της δανειακή υποχρέωση), αλλά θα έχει πρωτογενή πλεονάσματα οκτώ μήνες μετά την επανεκκίνησή της!

Επειδή θαύματα όπως τα παραπάνω κεντρίζουν το ενδιαφέρον ακόμη και λιγότερο περίεργων από εμάς, ερευνήσαμε τις δύο παραπάνω θέσεις του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρίας. Σε ό,τι αφορά την περίφημη παραγγελία των 200.000.000 ευρώ ή δολαρίων (μικρή η…διαφορά), η οποία είναι έτοιμη για υπογραφή, οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι δεν υπάρχει απολύτως τίποτε (ούτε επίσημο αίτημα της αμερικανικής αεροπορίας για υποβολή προσφοράς ούτε άλλο επίσημο αίτημα εκ μέρους της ενδιαφερόμενης αμερικανικής εταιρίας) παρά μόνο η προφορική διαβεβαίωση κάποιου ότι αναμένονται «μεγάλες δουλειές».

Οσο για τη σοβαρότητα και αξιοπιστία της υποτιθέμενης Μελέτης Βιωσιμότητας της εταιρίας, η οποία περιήλθε στα χέρια μας, δεν ξέραμε αν έπρεπε να βάλουμε τα γέλια ή τα κλάματα. Οπως θα δείτε από την παράθεση των «Περιλήψεως / Συμπερασμάτων», ο διευθύνων σύμβουλος ισχυρίζεται ότι μπορεί να κάνει την εταιρία να λειτουργεί με πρωτογενή πλεονάσματα εντός οκτώ μηνών, υπό την προϋπόθεση να δοθούν (από ποιον άλλον, εκτός από το κράτος;) τα 30.000.000 για την επανεκκίνηση της εταιρίας. Η μελέτη αναφέρει ακόμη ότι το ποσό αυτό θα αποπληρωθεί με την ενεργοποίηση μίας ή περισσότερων από τις πηγές χρηματοδοτήσεως, συνολικού δυναμικού 120.000.000 ευρώ! Σημ.: Θα λέγαμε ότι με τη γνωστή φερεγγυότητα των ΕΑΣ, πάλι λίγες φαίνονται οι τέσσερις πηγές χρηματοδοτήσεως, αλλά μάλλον προτιμούμε το γνωστό «το άλλο (ανέκδοτο) με τον Τοτό, το ξέρετε;».

Για του λόγου το αληθές, παραθέτουμε τα «Περίληψη / Συμπεράσματα» της Μελέτης Βιωσιμότητας, όπου αναφέρεται:

«Η εταιρία μπορεί να λειτουργεί με πρωτογενή πλεονάσματα μετά από διάστημα οκτώ μηνών από την επανεκκίνησή της.

Προϋπόθεση για την επανεκκίνηση, η παροχή (επιστρεπτέας) ρευστότητας 30.000.000 ευρώ. Το ποσό αυτό θα αποπληρωθεί με την ενεργοποίηση μίας ή περισσότερων από τέσσερις πηγές χρηματοδότησης, συνολικού δυναμικού 120.000.000 ευρώ.

Η ταχεία επανεκκίνηση της εταιρίας είναι κρίσιμος παράγων για τη βιωσιμότητά της, διότι συνδέεται με την ολοκλήρωση καθοριστικών για το μέλλον της εταιρίας συμβολαίων.

Το σχέδιο λειτουργίας της εταιρίας προβλέπει:

– Σύνολο (ετήσιο) λειτουργικών δαπανών 35.000.000 ευρώ (από 105.000.000 ευρώ προ 3 ετών)

Σταδιακή ενίσχυση του προσωπικού πρώτης γραμμής με 200 άτομα, χωρίς να αυξηθεί ο συνολικός αριθμός προσωπικού.

Σε επόμενη φάση, που εκτιμάται μετά έξι μήνες, και αφού έχει ολοκληρωθεί η υπογραφή νέων συμβολαίων, προβλέπεται η σύνταξη λεπτομερούς μελέτης αναδιάρθρωσης παραγωγικών μονάδων της εταιρίας και σε συνάρτηση με τις κυβερνητικές αποφάσεις για το σύνολο της αμυντικής βιομηχανίας της χώρας».

Στον Πίνακα 7, που συνοδεύει τη Μελέτη, με τίτλο «ΑΝΑΓΚΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ (εκατ. ευρώ)», καταγράφεται το «Σύνολο των υποχρεώσεων» της εταιρίας και σε διπλανή στήλη τα ποσά που είναι «Αμεσα απαιτητά», αυτά δηλαδή που θα πρέπει να καταβληθούν με την επανεκκίνηση της εταιρίας.

Το σύνολο των υποχρεώσεων (άγνωστο πώς προέκυψαν οι υπολογισμοί αυτοί) ανέρχεται σε 59.000.000 ευρώ (58.789.000 για την ακρίβεια), ενώ τα άμεσα απαιτητά ποσά προσδιορίζονται σε 31.000.000. ευρώ (31.089.000 ακριβώς).

Τα τελευταία είναι 4.600.000 για αμοιβές προσωπικού (σ.σ.: οι εργαζόμενοι μπορούν να υπολογίσουν σε τι χρόνο αναφέρεται το ποσό αυτό), 4.439.000. χρέη προς την Εφορία, 3.800.000 (από σύνολο 10.500.000) για ασφαλιστικές εισφορές, 3.350.000 για ΔΕΚΟ (ΔΕΗ;), 700.000 για δικαστικές αποφάσεις, 11.000 για προμηθευτές (από ένα σύνολο 32.000) και 3.200 για υλικά παραγωγής (από σύνολο 3.200). Με άλλα λόγια, με τη λήψη των 30.000.000 ευρώ από το Δημόσιο και την άμεση διάθεσή τους για κάλυψη των άμεσα απαιτητών υποχρεώσεων που ανέρχονται σε 31.089.000 ευρώ, η εταιρία όχι μόνο δεν θα χρωστάει ακόμη, αλλά θα καταφέρει να έχει και πλεόνασμα μέσα σε οκτώ μήνες.

Οι «παλιοί»

Δεν θα πούμε αν με τέτοιες διοικήσεις και σκεπτικό η πολύπαθη αυτή εταιρία μπορεί να επιβιώσει. Θα πούμε όμως ότι στο παρελθόν η αποπληρωμή μόνο μερικών προμηθευτών (σ.σ.: εν προκειμένω από τα 32.000.000 ευρώ υποχρεώσεις υπολογίζεται η πληρωμή μόνο 11.000.000) μπορεί να είναι μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα διαχειριστική πρακτική, όπως αναφέρουν ορισμένα στελέχη «παλαιότερων κλάσεων» της εταιρίας.

Πλήρωσαν τους Αμερικανούς αντί για τους υπαλλήλους που είναι χωρίς μισθό

Στο πλαίσιο αυτό ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι -παρότι το προσωπικό είναι απλήρωτο για πάνω από έξι μήνες- κατά πληροφορίες των εργαζομένων το πρώτο πράγμα που πέρασε από το Δ.Σ. ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας ήταν μία απόφαση για πληρωμή σε αμερικανική εταιρία του ποσού των 200.000 ευρώ ως κόστος για την απόκτηση της τεχνογνωσίας κατασκευής του κάλυκα των πυρομαχικών του πυροβόλου τον Apache. Τούτο, τη στιγμή που -τεχνικά και βιομηχανικά- δεν έχει ακόμη επιτευχθεί η κατασκευή και παραγωγή του και όταν, εδώ και πέντε και πλέον χρόνια, δεν έχει ακόμη γίνει η πιστοποίησή του.

Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, τα ΕΑΣ έχουν καταβάλει στην ίδια ξένη εταιρία για υλικά και άλλα περί το 1.500.000 ευρώ για τα εν λόγω πυρομαχικά, ότι οι παραδόσεις στον Ελληνικό Στρατό έπρεπε να έχουν αρχίσει προ διετίας, αλλά μέχρι και σήμερα τα ΕΑΣ, παρά τις πιέσεις του ΓΕΣ, δεν έχουν ακόμη πει πότε θα ξεκινήσουν οι παραδόσεις για τον απλούστατο λόγο ότι «κάλυκας γιοκ».

Μια απλή ερώτηση: Με τέτοια διοίκηση -που ακόμη παραμένει άγνωστο ποιος την επέλεξε και με βάση ποια προσόντα, πείρα και σκεπτικό- θα σωθούν τα ΕΑΣ;

Μάνος Ηλιάδης

{{-PCOUNT-}}25{{-PCOUNT-}}

ΣΧΟΛΙΑ

Η δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Τσακαλώτος αδειάζει τον Αλέξη Τσίπρα και στηρίζει τον Κυριάκο Μητσοτάκη!

Χαμός στα social media! Πολλοί συριζαίοι τον παροτρύνουν να... σηκωθεί να φύγει. Οργισμένη παρέμβαση Πολάκη! Με καζάνι έτοιμο να εκραγεί μοιάζει από χθες ο ΣΥΡΙΖΑ...

Στην Αθήνα ο νικητής της χρονιάς στο ΛΟΤΤΟ – Τι λέει ο ιδιοκτήτης του τυχερού πρακτορείου ΟΠΑΠ στον Αγ. Δημήτριο

Το μεγαλύτερο ποσό μέσα στο 2020 μοίρασε χθες το ΛΟΤΤΟ σε έναν μεγάλο νικητή που κέρδισε 1,4 εκατομμύρια ευρώ. Το «χρυσό» δελτίο, που έβαλε...

Τρέχουν κατόπιν εορτής για τις κλίνες στις ΜΕΘ

Βαρύτατα εκτεθειμένη η κυβέρνηση από τους χειρισμούς για την πανδημία Σε ασφυκτικό κλοιό βρίσκεται η κυβέρνηση λόγω της αύξησης των ασθενών που πάσχουν από κορονοϊό...

Θρασύτατος ο Κώστας Μπακογιάννης για τις σπατάλες του «Μεγάλου Περιπάτου»

Αλγεινές εντυπώσεις και κύμα αντιδράσεων στο διαδίκτυο προκάλεσε η ομολογία αποτυχίας του δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη, που παραδέχθηκε ότι ο «Μεγάλος Περίπατος» στην Πανεπιστημίου......

Διάλογος παρωδία (εφ’ όλης της ύλης) με τουρκική ατζέντα

Έναρξη διαλόγου με ιδανικές συνθήκες, για τον Ερντογάν φυσικά. Όλοι όσοι οδηγούν την Ελλάδα στο τραπέζι του διαλόγου με ατζέντα που βολεύει την Τουρκία...