Τρίτη, 24 Νοεμβρίου 2020

Νέοι αγρότες στον «μπαξέ» του Χόλιγουντ

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Ταξίδεψαν σε όλη την Ελλάδα και μίλησαν με νέους αγρότες καταγράφοντας με τον κινηματογραφικό τους φακό την ομορφιά του ελληνικού τοπίου αλλά και τον τρόπο ζωής εκείνων που επέλεξαν να ζήσουν μακριά από τα αστικά κέντρα. Το αποτέλεσμα που προέκυψε από το οδοιπορικό του ερευνητή και ρεπόρτερ Παύλου Γεωργιάδη και του σκηνοθέτη Χάρη Ντώνια ήταν ένα εικοσάλεπτο ντοκιμαντέρ με τίτλο «Farming on crisis?» το οποίο πρόσφατα απέσπασε το βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ μικρού μήκους στο χολιγουντιανό φεστιβάλ Arclight.

«Στην πραγματικότητα ήταν ένα roadtrip, που ξεκίνησε από τον Εβρο και περιείχε ενδιάμεσους σταθμούς, τη Θεσσαλονίκη, τα Φάρσαλα, την Κόρινθο, την Κρήτη, την Αθήνα και τη Σαντορίνη. Με λίγα λόγια, όλη την Ελλάδα» είπε στη «δημοκρατία» ο σκηνοθέτης Χάρης Ντώνιας.

«Φυσικά η προεργασία αλλά και η επιλογή των συνεντευξιαζομένων είχε γίνει από τον ερευνητή και παρουσιαστή του ντοκιμαντέρ Παύλο Γεωργιάδη. Καταγόμαστε και οι δύο από την Αλεξανδρούπουλη. Συζητούσαμε εδώ και καιρό να γυρίσουμε ένα φιλμ πάνω στο αντικείμενό του, την εθνοβιολογία. Στόχος μας ήταν να παρουσιάσουμε νέους σε ηλικία αγρότες διάφορων εξειδικεύσεων, οι οποίοι παράγουν κάτι ξεχωριστό και έχουν πετύχει σε αυτό που κάνουν».

Το φιλμ ξεκίνησε ως σίκουελ ενός προγράμματος που χρηματοδοτεί το ολλανδικό υπουργείο Γεωργίας και είχε ως θέμα την ποιότητα του φαγητού. Οι συντελεστές αποφάσισαν να ελληνοποιήσουν την ιδέα και να παρουσιάσουν ιστορίες νέων αγροτών από τη χώρα μας. Μάλιστα το ντοκιμαντέρ ήταν κάτι που προέκυψε λόγω του μεγάλου υλικού που συγκεντρώθηκε. Οπως εξήγησε στη «δημοκρατία» ο σκηνοθέτης Χάρης Ντώνιας, τα γυρίσματα έγιναν στα τέλη Ιουλίου του 2012 και διήρκεσαν συνολικά 12 ημέρες.

Ενας μεγαλοκαλλιεργητής από τα Φάρσαλα, δύο εκτροφείς σαλιγκαριών, ένας οινοπαραγωγός της Σαντορίνης και ένας ελαιοπαραγωγός στην Κρήτη μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους στον φακό και μίλησαν για τη ζωή του νέου αγρότη στην ελληνική περιφέρεια εν καιρώ κρίσης και όχι μόνο. «Ο καθένας από αυτούς είχε να μας πει διαφορετικά πράγματα. Για παράδειγμα, ο οινοπαραγωγός μάς ανέλυσε την ιστορία του σαντορινιού κρασιού, το οποίο παρουσιάζει μια μοναδική ιδιαιτερότητα: καλλιεργείται άνυδρα. Μιλήσαμε αρκετά και για το θέμα των επιδοτήσεων. Εξάλλου ένας λόγος για τη δημιουργία του ντοκιμαντέρ ήταν και οι αλλαγές στην ευρωπαϊκή γεωργική πολιτική, οι οποίες προγραμματίζονται σύντομα».

Τι ήταν εκείνο ωστόσο που προκάλεσε μεγαλύτερη εντύπωση κατά την περιπλάνηση στην ελληνική περιφέρεια;

«Φυσικά ενθουσιάστηκα πρακτικά με το όλο εγχείρημα. Δηλαδή πώς μπορούν αυτοί οι άνθρωποι και καταφέρνουν να κάνουν κάτι που τους αρέσει και ταυτόχρονα να ζουν πολύ καλά, δηλαδή να βρίσκουν τα προς το ζην. Εκείνο που με εξέπληξε μάλιστα ήταν ότι επισκεφθήκαμε για τις ανάγκες του ντοκιμαντέρ μέρη της Ελλάδας τα οποία δεν φανταζόμουν καν ότι υπήρχαν. Ηταν εντυπωσιακή η εναλλαγή των τοπίων» τόνισε ο ίδιος υποστηρίζοντας ταυτόχρονα ότι μέσα από τη δουλειά τους «μπορούν οι νέοι να δουν ξεκάθαρα ποιες είναι οι δυνατότητές τους στην περιφέρεια. Σίγουρα οι ιστορίες αυτές θα τους κάνουν κλικ, μιας και μπορούν να αποτελέσουν μια καλή ευκαιρία για το τι μπορούν να κάνουν».

Στις αρχές Νοεμβρίου το εικοσάλεπτο ντοκιμαντέρ πήρε μέρος στο φεστιβάλ Arclight, το οποίο πραγματοποιείται ετησίως στην καρδιά του Χόλιγουντ, στο Λος Αντζελες. Χαρακτηριστικό ήταν ότι το «Farming on crisis?» ήταν το ένα από τα δύο φιλμ του φετινού θεσμού που δεν είχαν γυριστεί στην Αμερική.

«Το φεστιβάλ πραγματοποιείται σε ένα εξαιρετικό σινεμά, το οποίο παλαιότερα ονομαζόταν Cinerama. Μάλιστα τις δεκαετίες του ’50 και του ’60 ήταν το πρώτο φεστιβάλ στο οποίο προβλήθηκαν ταινίες με τρισδιάστατα γυαλιά, γεγονός που για την εποχή του ήταν αρκετά καινοτομικό. Πριν από μία δεκαετία επομένως μετονομάστηκε σε Arclight συνεχίζοντας την πλούσια ιστορία του».

Αφού η ταινία πέρασε την αρχική προεπιλογή εκ μέρους του φεστιβάλ, τέθηκε μαζί με τις υπόλοιπες που προκρίθηκαν σε διαδικτυακή ψηφοφορία και εν τέλει μπήκε στις έξι φιναλίστ της κατηγορίας, όπου τελικά βραβεύθηκε ως η καλύτερη. Μέλος της κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ ήταν μεταξύ άλλων και η γνωστή παραγωγός Λέσλι Τσίλκοτ, γνωστή για τις εξαιρετικές δουλειές μεταξύ των οποίων και το ντοκιμαντέρ «Μια ενοχλητική αλήθεια» του Αλ Γκορ. «Το θέμα της διανομής δεν το έχουμε ακουμπήσει ακόμη, προς στιγμήν θέλουμε να κάνει τον κύκλο του στα φεστιβάλ. Είναι πολύ πρόσφατη παραγωγή» τόνισε.

Ο σκηνοθέτης που μεταξύ άλλων έχει κάνει και τα διαφημιστικά σποτ της καμπάνιας του Mega το 2002 «Ολοι Mega» τον τελευταίο χρόνο ζει στη γενέτειρά του, την Αλεξανδρούπολη, ετοιμάζοντας τα νέα του κινηματογραφικά σχέδια.

Γιώτα Βαζούρα

{{-PCOUNT-}}13{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Οι αριστεροί δεν έχουν ιερό και όσιο!

Ενόχλησαν συριζαίους και Γιάνη τα στρατιωτικά, θρησκευτικά σύμβολα που προβλήθηκαν στη Βουλή Δείχνοντας γι' άλλη μια φορά ότι δεν έχουν ιερό και όσιο, όπως λέει...

Υπαίθριο νοσοκομείο εκστρατείας στήνουν στη Θεσσαλονίκη

Επιστρατεύονται αντίσκηνα και κοντέινερ για να καλυφθούν οι τεράστιες ανάγκες νοσηλείας Στα όριά τους βρίσκονται τα νοσοκομεία στη Θεσσαλονίκη, λόγω της σφοδρότητας με την οποία...

Η ώρα των απολογιών για τους 12 απαγωγείς του Μιχάλη Λεμπιδάκη

Ο επιχειρηματίας στους δικαστές: «Γι’ αυτούς που έχουν μεταμεληθεί, δείξετε επιείκεια» Στην τελική ευθεία βρίσκεται η δίκη για την απαγωγή του 56χρονου επιχειρηματία Μιχάλη Λεμπιδάκη,...

Έκλεψαν τα παπούτσια και την ολυμπιακή δάδα του Τσαπατάκη

Θύμα διάρρηξης στο σπίτι του στη Θεσσαλονίκη έπεσε ο Ελληνας παραολυμπιονίκης της κολύμβησης Αντώνης Τσαπατάκης. Ο ίδιος, με ένα Instagram story του, αποκάλυψε πως...

«Ελλάδα 2021» και η οργάνωση της συλλογικής μνήμης

Η καθ' όλα θεμιτή πρωτοβουλία εκ μέρους της Πολιτείας για τη διοργάνωση επετειακών εκδηλώσεων με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 200 χρόνων από την Ελληνική...