Σάββατο, 23 Ιανουαρίου 2021

Ο (άγνωστος) ΚΟΚ που δεν τηρείται ούτε και ελέγχεται!

Τα τσουχτερά πρόστιμα για τις παραβιάσεις (που σύμφωνα με την Τροχαία δεν έχουν ποτέ βεβαιωθεί) που αφορούν οδηγούς που πετούν αναψυκτικά και τσιγάρα, πεζούς οι οποίοι βαδίζουν στους δρόμους αλλά και ποδηλάτες

Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στην Ελλάδα, ο οποίος μάλιστα ανανεώθηκε σχετικά πρόσφατα (2007), σε σχέση με το πόσα χρόνια πέρασαν για να γίνουν αλλαγές θεωρείται από τους πληρέστερους της Ευρώπης, ενώ υπάρχουν σκέψεις για την εκ νέου ανανέωσή του με βελτιωτικές προβλέψεις για τα εξοντωτικά πρόστιμα.
Βέβαια, το γεγονός ότι η προηγούμενη ανανέωση συνέβη επί υπουργίας ενός ανθρώπου που στη συνέχεια βρέθηκε να οδηγεί με πλαστές πινακίδες είναι από τα πολλά ελληνικά παράδοξα… Στην πραγματικότητα, εάν εξαιρέσει κανείς κάπου 10-12 άρθρα και προβλέψεις που λίγο έως πολύ είναι γνωστά στους οδηγούς, υπάρχει παντελής έλλειψη γνώσης του ΚΟΚ και ειδικά σε ό,τι αφορά τα πρόστιμα στους πεζούς, οι οποίοι, όσο κι αν δεν το γνωρίζουν, είναι εξίσου υποχρεωμένοι να υπακούν στις προβλέψεις του. Από την άλλη, το παράδοξο είναι ότι παρατηρείται και ανυπαρξία τήρησης όλων των άρθρων και των προβλέψεων του Κώδικα, ακόμα και σε επίπεδο ελέγχου από τα εντεταλμένα όργανα της Πολιτείας!

Παρακώλυση

Για παράδειγμα, γνωρίζετε ότι, εάν πετάξετε ένα πακέτο ή ένα κουτάκι αναψυκτικού από το παράθυρο του οδηγού, σύμφωνα με τον ΚΟΚ θα σας κοστίσει 200 ευρώ; Εάν, μάλιστα, η ρίψη αντικειμένου στο οδόστρωμα είναι τέτοια που να κριθεί ότι παρακωλύει την κυκλοφορία ή καθιστά ολισθηρό το οδόστρωμα, τότε ετοιμαστείτε για «καμπάνα» της τάξεως των 400 ευρώ. Στην περίπτωση που πετάξετε το τσιγάρο σας διασχίζοντας δρόμο μέσα σε δασική περιοχή και μάλιστα σε περιόδους υψηλού κινδύνου για πρόκληση πυρκαγιάς, ετοιμαστείτε να πάτε και κατηγορούμενοι με κατηγορίες από απόπειρα εμπρησμού έως και εμπρησμού.
Αναζητώντας τις πιο άγνωστες «καμπάνες» που επιβάλλει με τα άρθρα του ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, η «δημοκρατία» απευθύνθηκε στη Διεύθυνση Τροχαίας του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ., ζητώντας στοιχεία για το εάν και κατά πόσο έχουν πανελλαδικά επιβληθεί πρόστιμα τα τελευταία, έστω, δύο χρόνια για τις παραβάσεις των «άγνωστων» άρθρων και προβλέψεων. Η απάντηση ήταν μάλλον αποκαρδιωτική: «Γίνεται μνεία ότι για τις παραπάνω κατηγορίες παραβάσεων δεν προκύπτουν στατιστικά στοιχεία από το αρχείο της υπηρεσίας μας»! Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν έχουν επιβληθεί πουθενά ανά την επικράτεια πρόστιμα για τις παραβάσεις αυτές που προαναφέρθηκαν και αυτές… που ακολουθούν.

Για παράδειγμα, υπάρχουν σαφείς προβλέψεις για τους πεζούς, οι οποίοι, σύμφωνα με τον ΚΟΚ, «υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τα πεζοδρόμια ή τα ειδικά γι’ αυτούς ερείσματα. Κατ’ εξαίρεση, μπορούν να χρησιμοποιούν το οδόστρωμα, αφού λάβουν τις αναγκαίες προφυλάξεις:
α) Πεζοί που ωθούν, σύρουν ή μεταφέρουν ογκώδη αντικείμενα, οι οποίοι, αν βάδιζαν στο πεζοδρόμιο ή στο έρεισμα, θα προκαλούσαν σοβαρή δυσχέρεια στην κίνηση των άλλων πεζών.
β) Ομάδες πεζών, όταν οδηγούνται από ειδικό για τον σκοπό αυτό επιφορτισμένο πρόσωπο ή σχηματίζουν πομπή.
γ) Ατομα με μειωμένη κινητικότητα, τα οποία κινούνται σε αναπηρικά καθίσματα.

Αν είναι αδύνατη η χρησιμοποίηση των πεζοδρομίων ή των ερεισμάτων που προορίζονται για τους πεζούς, ή δεν υπάρχουν πεζοδρόμια και ερείσματα, μόνο τότε οι πεζοί μπορούν να βαδίζουν στο οδόστρωμα, αλλά κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μην παρεμποδίζουν την κυκλοφορία. Βεβαίως, οι πεζοί υποχρεούνται να τηρούν τη φωτεινή σηματοδότηση, όπου αυτή υπάρχει, και, αν την παραβούν, προβλέπεται επιβολή προστίμου της τάξεως των 40 ευρώ!

Φανάρια

Προβλέψεις του ΚΟΚ υπάρχουν όμως και για τους ποδηλάτες που είναι υποχρεωμένοι να τους τηρούν και έχουν να κάνουν με την οδηγική συμπεριφορά τους στον δρόμο, την ύπαρξη φαναριών, πλην των αγωνιστικών ποδηλάτων, την καλή κατάσταση των φρένων, τη μη χρήση ακουστικών ή άλλων συσκευών κ.λπ. και οι παραβάσεις των προβλέψεων αυτών επισύρουν πρόστιμα της τάξεως των 40 ευρώ.

Ζωήλατα οχήματα χωρίς φρένα και φώτα

Αυτό που μάλλον στους περισσοτέρους είναι άγνωστο τη χιλιετία που διανύουμε είναι ότι υπάρχουν σαφείς έως σαφέστατες προβλέψεις για τα ζωήλατα οχήματα και για τις «Αδειες ηνιοχείας» με σχετικό νομοθετικό διάταγμα που βρίσκεται σε ισχύ από το 1923 και αποτελεί ίσως και την παλαιότερη πρόβλεψη του ΚΟΚ! Στην περίπτωση λοιπόν που κάποιος δεν έχει τη σχετική άδεια και κυκλοφορεί με ζωήλατο όχημα, τότε προβλέπεται η επιβολή προστίμου ύψους 20 ευρώ. Στην περίπτωση που η άμαξα δεν έχει καλά φρένα ή δεν έχει τα προβλεπόμενα φώτα, τότε το πρόστιμο που προβλέπεται να επιβληθεί είναι διπλάσιο.
Στις αγροτικές περιοχές η «μη επίβλεψη ζώων», αμνοεριφίων κ.λπ. τιμωρείται με 20 ευρώ, ενώ η κίνηση μη μηχανοκίνητων οχημάτων ή οχημάτων, τα οποία εκ κατασκευής δεν αναπτύσσουν ταχύτητα πάνω από 50 χλμ./ ώρα σε αυτοκινητόδρομο, τιμωρείται με 200 ευρώ. Τέλος, οι μοτοσικλετιστές που έχουν επιλέξει κράνη δίχως ζελατίνα είναι υποχρεωμένοι να φορούν, αντί αυτού, ειδικά αντιανεμικά γυαλιά… Εάν δεν το κάνουν, τότε προβλέπεται η επιβολή προστίμου ύψους 200 ευρώ.

Θοδωρής Παναγιωτίδης

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ