Παρασκευή, 27 Νοεμβρίου 2020

Οι εκπτώσεις (έγιναν προσφορές και) συνεχίζονται!

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Ενα μειδίαμα ανακούφισης άφησαν στον εμπορικό κόσμο της χώρας οι θερινές εκπτώσεις, που ολοκληρώθηκαν την περασμένη Παρασκευή, καθώς, όπως λένε, «ήταν μια ζωτικής σημασίας ανάσα για την πολύπαθη ελληνική αγορά». Οι ίδιοι οι καταστηματάρχες ωστόσο δεν επαναπαύονται στο -σχετικά με τα δεδομένα- καλούτσικο δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου και εμφανίζονται διατεθειμένοι να συνεχίσουν τις δελεαστικές προσφορές τους, ελπίζοντας στην επιπλέον αναθάρρυνση του αγοραστικού κοινού. Οι απανωτές εκλογικές αναμετρήσεις αλλά και το γενικότερο κλίμα ανασφάλειας, που επικρατούσε προεκλογικά στη χώρα, «επηρέασαν τους καταναλωτές, οι οποίοι νιώθοντας αβεβαιότητα για το αύριο δεν ανοίχτηκαν σε αγορές. Αυτό φυσικά είχε αντίκτυπο και σε εμάς, αφού στην ουσία ο Μάιος και ο Ιούνιος πήγαν στράφι, ενώ υπό φυσιολογικές συνθήκες πρόκειται για δύο πολύ αποδοτικούς μήνες» σχολιάζει ο Νίκος Γιαννέτος, μέλος του Δ.Σ. του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και ιδιοκτήτης καταστήματος ανδρικής ένδυσης στην οδό Σταδίου.

Τον Μάιο και τον Ιούνιο η αγορά έφτασε στα όριά της, αφού η κίνηση κατέγραψε μείωση 50% και 33% αντίστοιχα, δίνοντας τη χαριστική βολή σε αρκετές επιχειρήσεις που ως εκείνη τη στιγμή ήλπιζαν στα εμπορικά «Χριστούγεννα» του καλοκαιριού. Παρ’ όλα αυτά, το κλίμα «παγωμάρας» αντιστράφηκε μετά τις εκλογές και σε συνδυασμό με την έναρξη των εκπτώσεων έφερε την… άνοιξη στην ελληνική αγορά έστω και καθυστερημένα. «Σε σχέση με πέρυσι υπήρχε μια μικρή μείωση και στο δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου, όμως αυτή δεν ξεπερνά το 5%-10%, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις. Στη συνέχιση αυτού του κλίματος ελπίζουμε και τους επόμενους μήνες, αν και γνωρίζουμε ότι είναι παραδοσιακά δύσκολοι» λέει ο κ. Γιαννέτος.

Αυτός είναι και ο λόγος που οι περισσότεροι επιχειρηματίες επιλέγουν να συνεχίσουν τις «άτυπες εκπτώσεις» με προσφορές. Εξάλλου, φέτος ήταν και η πρώτη χρονιά που σχεδόν στο σύνολο των καταστημάτων είδαμε εκπτώσεις που άγγιξαν το 70%, ποσοστό τουλάχιστον εξωπραγματικό για τις παλιές καλές εποχές των παχέων αγελάδων. «Οι έμποροι είναι αναγκασμένοι να δίνουν τέτοιες προσφορές, αφού μιλάμε πλέον για έναν καθημερινό αγώνα επιβίωσης. Δεν υπάρχει επιχείρηση που να μην έχει χάσει τουλάχιστον το 50% του τζίρου της. Μπορούμε με σιγουριά πια να μιλάμε για την πιο σκληρή χρονιά που βίωσε η αγορά εδώ και αρκετά χρόνια» καταλήγει ο κ. Γιαννέτος.

Στο ίδιο μοτίβο σκοπεύει να κινηθεί και ο 26χρονος Γιάννης, συνιδιοκτήτης καταστήματος ένδυσης στην οδό Σκουφά στο Κολωνάκι: «Καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου επιλέγουμε -και επιλέγαμε- να κάνουμε προσφορές, επιπλέον μια -έστω και μικρή- έκπτωση πάντα την κάνουμε στους πελάτες μας, ανεξάρτητα αν αυτό που επιλέγουν είναι σε προσφορά ή όχι». Η επιχείρηση του Γιάννη διανύει ήδη τη δεύτερη χρονιά της και ο ίδιος μιλάει με σιγουριά για δύσκολη περίοδο, ενώ και αυτός υπογραμμίζει τη ζημιά που επέφεραν οι εκλογές στο εμπόριο, «αλλά ευτυχώς οι εκπτώσεις έσωσαν την παρτίδα». Στο Κολωνάκι, που άλλοτε βόλταραν κυρίες φορτωμένες με τσάντες καταστημάτων, συναντήσαμε και τον Αγγελο Δημητρίου, υπεύθυνο σε γνωστό κατάστημα ανδρικής και γυναικείας υπόδησης. «Κάθε πέρυσι και καλύτερα» λέει συμπυκνώνοντας την εικόνα της αγοράς σε μια φράση: «Οι εκπτώσεις είχαν κάποια αυξημένη κίνηση το πρώτο δεκαπενθήμερο, μετά όμως συνεχίσαμε υποτονικά και αυτό είναι λογικό, αφού αρκετοί έφυγαν για διακοπές. Σαν μια πρώτη εικόνα μπορούμε να μιλάμε για μείωση της τάξης του 10% συγκριτικά με τις εκπτώσεις του 2011, παρά το γεγονός ότι είχαμε προσφορές ως 60%». Οσο για τη συνέχεια, ο κ. Δημητρίου αναφέρει ότι «οι εκπτώσεις απλώς μετονομάζονται σε προσφορές».

Τη συγκρατημένη ικανοποίηση του εμπορικού κόσμου από τις σωτήριες εκπτώσεις συμμερίζεται -στην πλειονότητά του- και το αγοραστικό κοινό, χωρίς βέβαια να λείπουν και τα παράπονα από αρκετούς, που είτε δεν βρήκαν αυτό που έψαχναν, μια και ο όγκος των προϊόντων έχει μειωθεί αισθητά σε σχέση με άλλες χρονιές, είτε δεν ικανοποιήθηκαν από το ύψος των εκπτώσεων. «Γενικά δεν ψωνίζω στις εκπτώσεις, γιατί αυτά που συνήθως ψάχνω φεύγουν αρκετά γρήγορα, τις πρώτες μέρες» λέει η 28χρονη πολιτική μηχανικός Μαρίνη. Η παρατήρησή της φανερώνει ότι δεν είναι λίγοι εκείνοι που περιμένουν τις εκπτώσεις για να κάνουν τα ψώνια ενός ολόκληρου χρόνου, κάτι που σύμφωνα με τους επαγγελματίες του χώρου τείνει να γίνει ο κανόνας, αφού «οι καιροί που κάποιοι ψώνιζαν από κάτι, κάθε μήνα, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί». Ενας από αυτούς που περιμένει τις εκπτώσεις για να ανανεώσει την γκαρνταρόμπα του είναι και ο 19χρονος φοιτητής Γεώργιος – Ραφαήλ, από τη Σπάρτη. «Παρά το γεγονός ότι οι εκπτώσεις φέτος πολυδιαφημίστηκαν, δεν βρήκα και πολλά πράγματα, αλλά ούτε και τιμές που να με ικανοποιούν. Ισως όμως να φταίει και το ότι έψαξα κυρίως σε πολυκαταστήματα, πάντως δεν σκοπεύω να ξαναβγώ στην αγορά σύντομα» μας λέει.

Στροφή στα… made in Greece

Στα αρνητικά της κρίσης του εμπορίου θα μπορούσε κάποιος να αντιπαραθέσει τη στροφή των Ελλήνων -καταναλωτών και επιχειρηματιών- στην εγχώρια αγορά και στους ντόπιους παραγωγούς, κάτι στο οποίο συμφωνούν και οι περισσότεροι επαγγελματίες. Η αλλαγή της νοοτροπίας του αγοραστικού κοινού -έστω και από ανάγκη- επίσης θα μπορούσε να πιστωθεί σαν ένα κέρδος, καθώς οι υπερβολές στην κατανάλωση φαίνεται, τουλάχιστον προς το παρόν, να έχουν πάει περίπατο, ενώ και οι έμποροι αφουγκραζόμενοι την αγωνία του κόσμου -κομμάτι του οποίου είναι και οι ίδιοι- προχωρούν σε γενναίες προσφορές. Το σίγουρο, όπως τόνισε και ο κ. Δημητρίου, «είναι ότι η ελληνική αγορά μετά την πολυπόθητη έξοδο από την κρίση δεν θα είναι ποτέ η ίδια».

Αγγελος Σκορδάς

Φωτό: Χρήστος Ζήνας

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Σοβαρό πλήγμα στο εμβόλιο της Οξφόρδης – «Βέλη» και ερωτήματα διεθνών ΜΜΕ για την αποτελεσματικότητά του

Καταγγελίες για σοβαρές παραλείψεις στις κλινικές δοκιμέςΠληθαίνουν οι αμφιβολίες και τα ερωτήματα αναφορικά με την αποτελεσματικότητα του εμβολίου της φαρμακοβιομηχανίας AstraZeneca σε συνεργασία με...

Ελάχιστη χαλάρωση φέρνουν οι γιορτές

Πώς σκέφτονται να αντιμετωπίσουν την έξαρση της πανδημίας ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ενόψει των ΧριστουγέννωνΑπό ιατρική και επιδημιολογική σκοπιά, είναι παραφροσύνη να ξανανοίξουμε τα Χριστούγεννα. Ο...

Νέο πογκρόμ μίσους από τον παράφρονα Ερντογάν

Ισόβια σε... 337 κατηγορουμένους για την απόπειρα πραξικοπήματοςΑκάθεκτος ο Ταγίπ Ερντογάν συνεχίζει το πογκρόμ των εχθρών του εντός Τουρκίας, με τελευταίο επεισόδιο στο σίριαλ...

Ιατρική αμέλεια καταγγέλλει ο δικηγόρος του Μαραντόνα! Ήταν αβοήθητος επί 12 ολόκληρες ώρες

Από τους Γιώργο Σηφάκη, Χάρη ΔάντσηΟ μεγάλος Ντιέγκο δεν είναι πια εδώ. Το «γιατί» και το «πώς» όμως «έφυγε» προχθές από τον πλανήτη όπου...

ΟΠΑΠ: Στα 73.200.000 ευρώ τα καθαρά κέρδη στο εννεάμηνο

Σε 898.900.000 ευρώ διαμορφώθηκαν τα καθαρά έσοδα προ εισφορών (GGR) του ΟΠΑΠ στο εννεάμηνο του 2020, με τα καθαρά κέρδη στα 73.200.000 ευρώ. Οπως...