Τρίτη, 20 Οκτωβρίου 2020

Παίζει μαντολίνο, λιβανέζικο μποζούκ και γυαλί ταμπούρ

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Ολα ξεκίνησαν όταν (παιδάκι του δημοτικού ακόμα) παρακολούθησε το πρώτο του μάθημα κλαρινέτου. Ακολούθησε το μπουζούκι στο Δημοτικό Ωδείο Δράμας. Ως «ανήσυχος» έφηβος βρέθηκε με την… παράδοση στα χέρια: Ταμπουράς, ούτι, λαούτο. Σήμερα, ο Μανώλης Παργεντάκης από τη Δράμα, καθηγητής-δεξιοτέχνης πλήθους μουσικών οργάνων, διαθέτει συλλογή 250 παραδοσιακών οργάνων από την Ελλάδα, τα Βαλκάνια, τη Μέση Ανατολή, την κεντρική Ασία και την Ινδία. «Η μουσική είναι για μένα τρόπος ζωής, προέκταση του εαυτού μου».

Ως δάσκαλος προσπαθεί να κάνει τους νέους να αγαπήσουν την παραδοσιακή μουσική για το ήθος που καλλιεργεί, ωστόσο, ως συλλέκτης, αγωνιά για το «μέλλον» του μικρού του μουσείου που περιλαμβάνει… ήχους αρχαιοελληνικούς, αλλά και από την Κωνσταντινούπολη, τη Μικρά Ασία, τη Μαύρη Θάλασσα, την Περσία και την Ινδία. Επιθυμεί, όπως λέει, να βρεθεί κατάλληλος χώρος ώστε «η συλλογή να γίνει κτήμα όλων των ανθρώπων, αφού κάποια κομμάτια έχουν ιδιαίτερη ιστορική αξία και υπάρχουν μόνο σε μουσεία ή ιδιωτικές συλλογές».

Οπως περιγράφει, «το μεράκι μου για τη διατήρηση και τη συντήρηση των μουσικών οργάνων της προσωπικής συλλογής μου με οδήγησε κοντά στους δύο παλαιότερους κατασκευαστές μουσικών οργάνων της Δράμας, τον Αλέξανδρο Πατσίκογλου και τον Παναγιώτη Εφτάτογλου, ώστε να μάθω αυτή την ξεχωριστή τέχνη». Και βέβαια θυμάται πάντα με νοσταλγία έναν δάσκαλό του από την Ξάνθη που τον ξενάγησε, πρώτος, στον κόσμο της μουσικής, μαθαίνοντάς του να αγγίζει «τη μουσική με ευλάβεια».

Εκτός από δεξιοτέχνης μουσικών οργάνων, από μπουζούκι, μπαγλαμά και μαντολίνο μέχρι -τα λιγότερο γνωστά- ραμπάμπ (Αφγανιστάν), ταρ (Περσία), γιαλί ταμπούρ (Ινδία), λιβανέζικο μποζούκ κ.ά., ο κ. Παργεντάκης είναι επίσης ο μέντορας του πενταμελούς μουσικού σχήματος «Εν αρχή ην ο ήχος» (enmousiki.wordpress.com). Για την ομάδα, η μουσική δεν είναι μόνο μέσο έκφρασης, αλλά και εργαλείο διαπολιτισμικού διαλόγου. Αλλωστε, όπως υποστηρίζει, υπάρχει «συγγένεια» μεταξύ των μουσικών παραδόσεων των λαών της ανατολικής Μεσογείου και της Ασίας με την ελληνική.

Ελένη Ευαγγελοδήμου

{{-PCOUNT-}}8{{-PCOUNT-}}

ΣΧΟΛΙΑ

Η δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η ανίκανη πολιτική ηγεσία οδηγεί σε απώλεια εθνικής κυριαρχίας

Κυβέρνηση και αντιπολίτευση αδυνατούν να υπερασπιστούν τα εθνικά συμφέροντα, την ώρα που τουρκικά σκάφη αλωνίζουν έξω από τις ακτές των νησιών Η Ελλάδα, στην πιο...

Γελοίες δικαιολογίες από τον Πέτσα: Το τουρκικό ερευνητικό «Oruc Reis» δεν πραγματοποιεί έρευνες

Κάθε όριο ξεπερνά η προπαγάνδα και η γελοιότητα στην κυβέρνηση όσον αφορά την αντιμετώπιση και την επιχειρηματολογία απέναντι στις τουρκικές προκλήσεις. Χθες ο κυβερνητικός...

Κρεσέντο προδοσίας από τον Νίκο Μαραντζίδη

Με επαίσχυντο άρθρο του προτείνει «φινλανδοποίηση» της Ελλάδας και επί της ουσίας να δώσουμε γην και ύδωρ στην Τουρκία Σε ρεσιτάλ προδοσίας εις βάρος της...

Απειλούν και με γεωτρήσεις απέναντι από το Καστελόριζο

Κλιμακώνει τις προκλήσεις η Τουρκία διά στόματος του υπ. Ενέργειας, εάν εντοπιστούν κοιτάσματα φυσικού αερίου Αμετανόητοι οι Τούρκοι, επιμένουν καθημερινά πια στις προκλήσεις τους, με...

Βεντέτα μεταξύ σπείρας Ρομά και αλλοδαπών στην Αγίου Μελετίου

Πιστολίδι μέρα μεσημέρι Οι ζωές αθώων περαστικών κινδύνεψαν μέρα μεσημέρι στο κέντρο της Αθήνας, όταν βρέθηκαν ανάμεσα στα διασταυρούμενα πυρά των επιβατών τεσσάρων αυτοκινήτων που...