Τετάρτη, 21 Οκτωβρίου 2020

Πιρουέτες πάθους στο Μέγαρο

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Η βασανισμένη σχέση τους είχε απ’ όλα: πόνο, χαρά και φυσικά έργα μοναδικής αισθητικής. Ο Ογκίστ Ροντέν και η Καμίλ Κλοντέλ, ένα από τα γνωστότερα και τραγικότερα ζευγάρια στην ιστορία της τέχνης, σχεδόν 130 χρόνια μετά την πρώτη συνάντησή τους ξαναβρίσκονται πάλι. Η αφορμή της «συνεύρεσής» τους είναι η εξαιρετική χορογραφία του «καταπληκτικού μάγου του θεάτρου» Μπορίς Αϊφμαν, που από την 1η Φεβρουαρίου θα παρουσιαστεί και στο ελληνικό κοινό.

Ο κορυφαίος Ρώσος χορογράφος και το μπαλέτο του ανεβάζουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το έργο «Ροντέν», μια δραματική χορευτική σύνθεση για την τραγική φύση της ιδιοφυΐας δυο εξαιρετικών καλλιτεχνών που δεν κατάφεραν να μείνουν μαζί.

Το μπαλέτο, το οποίο θα φιλοξενηθεί στο πολιτιστικό ίδρυμα έως τις 3 Φεβρουαρίου, αρχίζει και τελειώνει σε άσυλο ψυχοπαθών. Το μέρος, άλλωστε, όπου η ταλαντούχα Καμίλ πέρασε τα τελευταία 30 χρόνια της ζωής της, αποκομμένη από την οικογένειά της και μακριά από τον μεγάλο της έρωτα, τον Ογκύστ. Τον άνδρα και μέντορα που όρισε την καλλιτεχνική της αξία, έδωσε νόημα στην εικαστική της υπόσταση, αλλά και την οδήγησε σταδιακά στην ψυχική της συντριβή.

Οπως τονίζει και ο ίδιος ο χορογράφος, στόχος της παράστασής του είναι η αφήγηση μιας σκοτεινής ιστορίας, ενός ανθρώπινου δράματος, που γίνεται ακόμη πιο έντονο αν ξέρει κανείς και τα πραγματικά γεγονότα μιας πολυτάραχης και πολυσυζητημένης σχέσης.

Οι δυο τους γνωρίστηκαν όταν εκείνη ήταν μόλις 17 ετών και εκείνος 41. Αρχικά μαθήτρια, μετέπειτα μοντέλο και στη συνέχεια συνεργάτιδα του σπουδαίου Γάλλου γλύπτη, η Καμίλ Κλοντέλ έγινε η ερωμένη του αμετανόητου αυτού ερωτύλου που μοίραζε την καρδιά του ανάμεσα σε εκείνη και τη μητέρα του γιου του Ροζ. Ο χωρισμός του με την ταλαντούχα γλύπτρια ήρθε κατόπιν δικής της επιθυμίας, έπειτα από 15 χρόνια κοινής ζωής, έχοντας εκείνη συντριβεί ολοκληρωτικά.

Στο άσυλο την έκλεισε ο αδερφός της με προτροπή όλης της οικογένειάς της, που θεωρούσε τη ζωή αλλά και τη συμπεριφορά της στίγμα και ντροπή. Ο γιατρός της προσπάθησε δύο φορές να τη βγάλει από τον εγκλεισμό, υποστηρίζοντας ότι η Καμίλ δεν ήταν ψυχοπαθής, αλλά η οικογένειά της αρνήθηκε να τη δεχτεί πίσω. Απομονωμένη και εξαθλιωμένη, πέθανε το 1943 ξεχασμένη από όλους…

Τα γλυπτά ζωντανεύουν στη σκηνή

Από την εξαιρετική χορογραφία του Αϊφμαν δεν λείπουν οι εικαστικές αναφορές στα μεγάλα έργα του γλύπτη που παρουσιάζονται επί σκηνής σε συγκλονιστικές φυσικές εκδοχές τους: «Το «Αιώνιο είδωλο», «Οι πύλες της κολάσεως», «Οι αστοί του Καλέ», «Η εποχή του χαλκού», δημιουργίες τις οποίες ο κορυφαίος Ρώσος καλλιτέχνης έχει ενσωματώσει στο μπαλέτο «Ροντέν» χρησιμοποιώντας τα σώματα των χορευτών όπως ο γλύπτης χρησιμοποιεί τα υλικά του: τεντώνει, λειαίνει, διορθώνει και επανατοποθετεί χέρια, παλάμες και κορμιά, φτιάχνοντας ένα μπαλέτο-σπουδή για τη μοναξιά, το ταλέντο αλλά και τη σκληρότητα του δημιουργού.

Με τον «Ροντέν» το Μπαλέτο Μπορίς Αϊφμαν γιόρτασε πέρυσι τα 35 χρόνια της ύπαρξης και της καλλιτεχνικής του δημιουργίας, ενώ η ζωή της Κλοντέλ θα ζωντανέψει στη μεγάλη οθόνη -για ακόμη μια φορά- μέσα από το φιλμ «Καμίλ Κλοντέλ 1915» και τη Ζιλιέτ Μπινός στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Info: Το Μπαλέτο Μπορίς Αϊφμαν Αγίας Πετρούπολης παρουσιάζει την παράστασή του με τίτλο «Ροντέν» την Παρασκευή 1η, το Σάββατο 2 και την Κυριακή 3 Φεβρουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασιλίσσης Σοφίας και Κόκαλη, Αθήνα). Ωρα έναρξης: 20.00.

Γιώτα Βαζούρα

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

ΣΧΟΛΙΑ

Η δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Στη «δημοκρατία» της Τετάρτης μη χάσετε ένα αφιέρωμα για την κρίση Ελλάδας – Τουρκίας

O Καθηγητής Οικονομικής Γεωγραφίας και Γεωπολιτικής του ΕΚΠΑ Ιωάννης Μάζης αναλύει σε ειδικό ένθετο όλη την αλήθεια για τα 12 μίλια, τις έωλες διεκδικήσεις της Τουρκίας...

Η ανίκανη πολιτική ηγεσία οδηγεί σε απώλεια εθνικής κυριαρχίας

Κυβέρνηση και αντιπολίτευση αδυνατούν να υπερασπιστούν τα εθνικά συμφέροντα, την ώρα που τουρκικά σκάφη αλωνίζουν έξω από τις ακτές των νησιών Η Ελλάδα, στην πιο...

Γελοίες δικαιολογίες από τον Πέτσα: Το τουρκικό ερευνητικό «Oruc Reis» δεν πραγματοποιεί έρευνες

Κάθε όριο ξεπερνά η προπαγάνδα και η γελοιότητα στην κυβέρνηση όσον αφορά την αντιμετώπιση και την επιχειρηματολογία απέναντι στις τουρκικές προκλήσεις. Χθες ο κυβερνητικός...

Κρεσέντο προδοσίας από τον Νίκο Μαραντζίδη

Με επαίσχυντο άρθρο του προτείνει «φινλανδοποίηση» της Ελλάδας και επί της ουσίας να δώσουμε γην και ύδωρ στην Τουρκία Σε ρεσιτάλ προδοσίας εις βάρος της...

Απειλούν και με γεωτρήσεις απέναντι από το Καστελόριζο

Κλιμακώνει τις προκλήσεις η Τουρκία διά στόματος του υπ. Ενέργειας, εάν εντοπιστούν κοιτάσματα φυσικού αερίου Αμετανόητοι οι Τούρκοι, επιμένουν καθημερινά πια στις προκλήσεις τους, με...