Τρίτη, 20 Απρίλιος 2021

Στα πεδία των μαχών με τον χρωστήρα

Εκθεση της Πινακοθήκης «Ε. Αβέρωφ» στο Μέτσοβο για τον σπουδαίο ζωγράφο του 19ου αι. Γεώργιο Ροϊλό

Από τη
Γιώτα Βαζούρα

Σ τον καμβά του «χώρεσαν» όλα. Θέματα πολεμικά, προσωπογραφίες, ακόμη και τοπία. Η νέα έκθεση της Πινακοθήκης «Ε. Αβέρωφ» στο Μέτσοβο, ωστόσο, για τον σπουδαίο καλλιτέχνη που έδρασε στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού Γεώργιο Ροϊλό επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο κατέγραψε εκείνος τα ιστορικά γεγονότα στους εμβληματικούς πίνακες που φιλοτέχνησε.

Η παρουσίαση που έχει τον πλήρη τίτλο «Ο ζωγράφος Γεώργιος Ροϊλός και η ιστορική ειδησεογραφία» εγκαινιάζεται στις 24 Σεπτεμβρίου και περιλαμβάνει μια μικρή ενότητα 12 έργων του καλλιτέχνη, πίνακες με ιστορικό περιεχόμενο που προέρχονται από διάφορα πολιτιστικά ιδρύματα της χώρας, καθώς και πληροφοριακό υλικό και φωτογραφίες. Μάλιστα, το εν λόγω υλικό θα φωτίζει τρεις βασικούς άξονες: α) τον ζωγράφο και την εποχή του, β) τα ιστορικά γεγονότα που απαθανάτισε και γ) την τέχνη της συντήρησης, τα μυστικά και τη σημασία της για τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς μας.

Αφορμή για την έκθεση στάθηκε η επιστροφή στο Μέτσοβο του μνημειώδους έργου του Ροϊλού «Η μάχη των Φαρσάλων», ύστερα από δεκάμηνη απουσία του για συντήρηση στα εργαστήρια της Εθνικής Πινακοθήκης.
Μάλιστα, για την περιπέτεια της αποκατάστασης και της συντήρησης του έργου έχει προγραμματιστεί μια ομιλία από τον διευθυντή του Τμήματος Συντήρησης και Αποκατάστασης Εργων Τέχνης της Εθνικής Πινακοθήκης Μιχάλη Δουλγερίδη. Να σημειωθεί ότι επιμελήτρια της έκθεσης είναι η ιστορικός της τέχνης δρ Ολγα Μεντζαφού-Πολύζου, η οποία είναι επίτιμη διευθύντρια Συλλογών και Μουσειολογικού Προγραμματισμού της Εθνικής Πινακοθήκης και μέλος Δ.Σ. του Ιδρύματος «Ευαγγέλου Αβέρωφ-Τοσίτσα».

Ο ζωγράφος Γεώργιος Ροϊλός, ο οποίος ήταν μέλος της περίφημης «Ομάδας του Μονάχου», όπως επισημαίνει και η κυρία Πολύζου, υπήρξε μια ανήσυχη προσωπικότητα με έντονη συμμετοχή στους προβληματισμούς της εποχής του. Δεν είναι τυχαίο ότι με την κήρυξη του Ελληνοτουρκικού πολέμου το 1897 επιστρατεύθηκε και ακολούθησε τον Ελληνικό Στρατό στα πεδία της μάχης της Θεσσαλίας.

Μάλιστα, η συμμετοχή του στον πόλεμο έστρεψε το ενδιαφέρον του στην απεικόνιση πολεμικών σκηνών, ενώ και κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων βρέθηκε ξανά στο μέτωπο, κρατώντας σημειώσεις αλλά και ετοιμάζοντας ζωγραφικές συνθέσεις από τα γεγονότα.
«Μέσα από μια οπτική γωνία που στερείται ρητορείας και θριαμβευτικού ύφους, που να εξυμνεί πράξεις αυτοθυσίας και ηθικού μεγαλείου, οι σκηνές από τις μάχες στη θεσσαλική πεδιάδα αναδεικνύουν ως κύριο πρωταγωνιστή τον πόλεμο και τις συνέπειές του. Σκοπός του Ροϊλού δεν είναι να εκθειάσει ήρωες μιας συγκεκριμένης στιγμής του πολέμου, αλλά να καταγράψει τα πάθη ενός ολόκληρου στρατού, που δεν είναι τίποτε άλλο παρά τα πάθη των απλών ανθρώπων. Η ηρωική ιστορική ζωγραφική μεταλλάσσεται εδώ σε ρεαλιστική τεκμηρίωση της ιστορίας, μέσα από τα δεινά που κάθε πόλεμος, νικηφόρος ή μη, συνεπάγεται» αναφέρει στο προλογικό της σημείωμα η κυρία Πολύζου.

• Info: Η έκθεση με τίτλο «Ο ζωγράφος Γεώργιος Ροϊλός και η ιστορική ειδησεογραφία» εγκαινιάζεται στην Πινακοθήκη «Ε. Αβέρωφ» στο Μέτσοβο στις 24 Σεπτεμβρίου. Η έκθεση θα διαρκέσει έως και τις 9 Ιανουαρίου.

Ομιλίες και δράσεις

Αξίζει να τονισθεί ότι η παρουσίαση θα πλαισιωθεί με ομιλίες, εκπαιδευτικά προγράμματα, καθώς και την έκδοση ενός εκπαιδευτικού οδηγού για νέους της συγγραφέα και παιδαγωγού Μαρίζας Ντεκάστρο.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ