Σάββατο, 17 Απρίλιος 2021

Στην Αθήνα το θαυμαστό εύρημα της Κνωσού

Το ιερό σκήπτρο, που συναγωνίζεται σε σπουδαιότητα τον Δίσκο της Φαιστού, παρουσιάζεται στο κοινόΑπό τη
Γιώτα Βαζούρα 

Οι Αχαιοί, οι Ετεοκρήτες, οι Δωριείς, οι Κυδωνείς την πόθησαν και τελικά την κατέκτησαν. Η νήσος στην οποία όλοι ήθελαν να κατοικήσουν, το «θεριό που κείτουνταν στη θάλασσα» κατά τον Νίκο Καζαντζάκη, η Κρήτη, πρωταγωνιστεί στη νέα περιοδική έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, που άρχισε χθες και αναδεικνύει τρεις αρχαίες πόλεις του νησιού: την Απτερα, την Ελεύθερνα και την Κνωσό. Πρόκειται για μια πολυέκθεση με πλούσιο οπτικό και ηχητικό υλικό, οθόνες, χάρτες και χρήση μέσων της νέας τεχνολογίας.

Ο τίτλος της έκθεσης, που θα διαρκέσει ως τις 30 Απριλίου 2019, είναι «Κρήτη. Αναδυόμενες πόλεις: Απτερα – Ελεύθερνα – Κνωσός. Τρεις αρχαίες πόλεις ζωντανεύουν» και η επιλογή έγινε, όπως τόνισε η διευθύντρια του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Σάντρα Μαρινοπούλου, διότι και οι τρεις ήρθαν στο φως αφού πρώτα είχαν ερημώσει.

Συνολικά 487 αντικείμενα φιλοξενούνται στις προθήκες του πολιτιστικού ιδρύματος, πολλά εκ των οποίων «ταξιδεύουν» για πρώτη φορά εκτός Κρήτης. Οπως τόνισε και ο διευθυντής του πολιτιστικού ιδρύματος Νίκος Σταμπολίδης, πολλά από τα αντικείμενα ήρθαν πρόσφατα στο φως κατά τη διάρκεια των ανασκαφών, ενώ για μερικά εξ αυτών δεν έχουν γίνει ακόμη επιστημονικές δημοσιεύσεις. «Από την εκατόμπολιν» Κρήτη (σ.σ.: ο Ομηρος την ονόμαζε έτσι διότι είχε 100 πόλεις) επιλέξαμε τις συγκεκριμένες πόλεις διότι αυτές συρρικνώθηκαν και εν τέλει καταστράφηκαν» τόνισε ο κ. Σταμπολίδης, υποστηρίζοντας ότι στην περίπτωση της Κνωσού έγινε η προσπάθεια να αναδειχθεί και μια άγνωστη πτυχή του λατρευτικού κέντρου.

Από τα πιο εντυπωσιακά αντικείμενα που εκτίθενται είναι αναμφίβολα το Αγαλμα της Αφροδίτης, που αποκαλύφθηκε κατά τις ανασκαφές στην Ελεύθερνα. Το μαρμάρινο γλυπτό απεικονίζει τη θεά της ομορφιάς να ισορροπεί στο δεξί της πόδι και να ανυψώνει το αριστερό προκειμένου να βγάλει το σανδάλι της. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το επιβλητικό σκήπτρο που εντοπίστηκε στις ανασκαφές της Κνωσού, το οποίο είναι φτιαγμένο από ελεφαντόδοντο.

Το συγκεκριμένο αντικείμενο προ ημερών ήρθε στην επικαιρότητα μετά τη σχετική ανακοίνωση του καθηγητή Μηνά Τσικριτζή, ο οποίος υποστήριξε ότι αποτελεί το δεύτερο σημαντικότερο εύρημα μετά τον Δίσκο της Φαιστού στην Κρήτη. Η επίτιμη διευθύντρια Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Ηρακλείου, δρ Αθανασία Κάντα, η οποία ήταν και υπεύθυνη για τις ανασκαφές, ξεκαθάρισε ότι το εν λόγω αντικείμενο δεν είναι στεφάνη, όπως είχε γραφτεί, αλλά ένα σκήπτρο ιερέων. Το αντικείμενο αυτό μάλιστα περιλαμβάνει και τη μεγαλύτερη επιγραφή σε Γραμμική Α που έχει βρεθεί ως σήμερα.

Ο χάρτης του Coronelli και… ο Πικάσο 

Στην έκθεση περιλαμβάνονται επίσης χάρτες και αναγεννησιακά βιβλία μεταξύ των οποίων και ο χάρτης του Coronelli (1707), ενώ ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί και το πάτωμα των εκθεσιακών χώρων όπου είναι αποτυπωμένο το νησί.

Ακόμη στις αίθουσες υπάρχουν εικόνες από παλαιότερες και νεότερες ανασκαφικές έρευνες, αποτυπώσεις, σχέδια, αλλά και εργασίες προστασίας και ανάδειξης χώρων. Αξίζει να τονιστεί ότι η τελευταία ενότητα της έκθεσης αποτελεί πρελούδιο της νέας επερχόμενης παρουσίασης με τίτλο «Πικάσο και αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός». Η έκθεση θα εγκαινιαστεί τον Ιούνιο του 2019 και διερευνά τη σχέση του διάσημου Ισπανού ζωγράφου με την Κρήτη.

Για την υλοποίηση της παρουσίασης συνεργάστηκε στενά το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης με το υπουργείο Πολιτισμού και τις περιφερειακές υπηρεσίες του υπουργείου αλλά και την Περιφέρεια Κρήτης.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ