Τρίτη, 20 Απρίλιος 2021

Στο Ηρώδειο ο Οσκαρικός Ντεσπλά

Αύριο η συναυλία του ελληνικής καταγωγής βραβευμένου συνθέτη της ταινίας «The Grand Budapest Hotel»

Από τον
Ηλία Μαραβέγια

Περίπου εφτά μήνες μετά την κατάκτηση του βραβείου Οσκαρ για την υπέροχη μουσική της ταινίας «The Grand Budapest Hotel», ο Αλεξάντερ Ντεσπλά έφτασε προχθές στη δεύτερη πατρίδα του, προκειμένου να παρουσιάσει για πρώτη φορά τις συνθέσεις του κάτω από τη φωτισμένη Ακρόπολη.

Ελληνικής καταγωγής από την πλευρά της μητέρας του, ο Γάλλος συνθέτης, που έχει στο ενεργητικό του άλλες εφτά οσκαρικές υποψηφιότητες, θα δώσει αύριο, Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου, μια μεγάλη συναυλία στο Ηρώδειο, με τη συμμετοχή της 100μελούς Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή. «Στην Ελλάδα έχω ξανάρθει πολλές φορές. Η τελευταία φορά που έπαιξα μουσική όμως ήταν το 1975. Επαιζα φλάουτο βλέποντας τη δύση του ήλιου στο Λαγονήσι, όπου υπήρχαν τότε περισσότεροι ελαιώνες και λιγότερα σπίτια» δήλωσε ο Αλεξάντερ Ντεσπλά στην αρχή της χθεσινής συνάντησής του με τους εκπροσώπους των ελληνικών ΜΜΕ, στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος.

«Νιώθω φανταστικά που θα εμφανιστώ στο Ηρώδειο. Ενθουσιάστηκα μόλις μου έγινε η πρόταση γι’ αυτή τη συναυλία. Οταν ήμουν παιδί, είχαμε στο σπίτι μας μια φωτογραφία του Ωδείου του Ηρώδου Αττικού, είναι ένα χαρακτηριστικό μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς μας. Κάθε φορά που επισκέπτομαι την Ελλάδα, πηγαίνω στο Θησείο, στην Ακρόπολη και την Αρχαία Αγορά. Με μαγεύουν αυτά τα σημεία στην Αθήνα» συνέχισε ο πολυβραβευμένος Ντεσπλά, συμπληρώνοντας ότι μεταξύ των συνθετών από τους οποίους δέχτηκε επιρροές ως δημιουργός ήταν ο Μότσαρτ, φυσικά οι εκπρόσωποι της Γαλλικής Σχολής Ραβέλ και Ντεμπισί, οι μεγάλοι δάσκαλοι της τζαζ Ελιγκτον και Ντέιβις, αλλά και οι Ελληνες Χατζιδάκις και Βαμβακάρης!

Ολα τα ργανα

«Εχω “κατασπαράξει” τη μουσική από τότε που ήμουν μικρός» σημείωσε χαρακτηριστικά ο ίδιος. «Εχω παίξει πολλά μουσικά όργανα: φλάουτο, κιθάρα, σαξόφωνο, κρουστά… Στα 15 μου ήθελα να ασχοληθώ με όλα, δεν μπορούσα να διαλέξω. Στην πορεία βέβαια κατάλαβα ότι μέσα από τη σύνθεση θα μπορούσα να παίξω όλα τα όργανα που μου αρέσουν, έχοντας στη διάθεσή μου καλύτερους μουσικούς από εμένα» σχολίασε γελώντας. Οσο για την πηγή της έμπνευσης όταν δημιουργεί συνθέσεις για το σινεμά; «Είναι θέμα πολιτισμού, αγάπης, πάθους και γνώσης η μουσική. Το ίδιο ισχύει και για το σινεμά. Το καλό, όταν δημιουργείς το θέμα μιας ταινίας, είναι ότι υπάρχει σενάριο, το οποίο λειτουργεί ως οδηγός. Επειτα παίζει ρόλο και ο τρόπος που προσεγγίζει ο σκηνοθέτης το θέμα του φιλμ. Υπάρχει ισχυρή σχέση σεναρίου, σκηνοθεσίας και μουσικής σε μια ταινία. Σε κάποιες ταινίες, όπως για παράδειγμα στο «Η βασίλισσα», έγραψα την παρτιτούρα σε δυο βδομάδες. Σε άλλες χρειάστηκα πολύ περισσότερο χρόνο».

Ο μικρός πιανίστας που κατέκτησε το Χόλιγουντ 

Μεγαλωμένος στο Παρίσι, ο Αλεξάντερ Ντεσπλά έμαθε να παίζει πιάνο σε ηλικία πέντε ετών και συνέχισε τις μουσικές σπουδές του δίπλα σε σημαντικούς συνθέτες, με κορυφαίο τον Ελληνα Ιάνη Ξενάκη. Η «κατάκτηση» του Χόλιγουντ ξεκίνησε το 2003, όταν έγραψε τη μουσική της ταινίας «Το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι», με πρωταγωνίστρια τη Σκάρλετ Γιόχανσον, και αμέσως προτάθηκε για τα τρία πιο σημαντικά βραβεία: Χρυσή Σφαίρα, Bafta και European Film Awards. Η συνέχεια υπήρξε καταιγιστική με τις ταινίες «Syriana», «Η απίθανη ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον», ένα κεφάλαιο του «Χάρι Πότερ», το «Argo» και το «Godzilla». Φέτος, πέρα από τη σύνθεση του φιλμ «The Grand Budapest Hotel», έβαλε τη σφραγίδα του στη μουσική της ταινίας «Το παιχνίδι της μίμησης», στο «Danish Girl», το οποίο προβλήθηκε προχθές στη Μόστρα, αλλά και στην ταινία κινουμένων σχεδίων του Γουές Αντερσον «Fantastic Mr Fox». Συνολικά ο Ντεσπλά έχει γράψει μουσική για περισσότερες από 100 ταινίες, προτάθηκε οκτώ φορές για Οσκαρ, εφτά φορές για Χρυσή Σφαίρα και Bafta, έξι φορές για Grammy και οκτώ φορές για βραβείο Cezar, αποσπώντας πολλές διακρίσεις. Το «Grand Βudapest» του χάρισε από ένα Οσκαρ, Bafta και Grammy.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ