Τρίτη, 26 Ιανουαρίου 2021

Στο τραπέζι το Ταμείο εκποίησης της περιουσίας

Ασφυκτικές πιέσεις από τον Σόιμπλε. Μέσα και τα μελλοντικά έσοδα από υδρογονάνθρακες

Οι έντονες πιέσεις των δανειστών για τυφλές αποκρατικοποιήσεις και ξεπούλημα ολοένα και μεγαλύτερου ποσοστού κρατικής περιουσίας είναι ένα από τα ζητήματα που θα τεθούν στη σημερινή σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών. Με δεδομένη τη μεγάλη βουτιά στην αξία των τραπεζών, οι θεσμοί πιέζουν να συμπεριληφθούν στο νέο ταμείο εγγυοδοσίας περισσότερες κρατικές επιχειρήσεις και δημόσια ακίνητα, ώστε να τηρηθεί η δέσμευση του Μνημονίου για εγγυήσεις ύψους 50 δισ. ευρώ. Στο στόχαστρο βρίσκονται και τα μελλοντικά έσοδα από πιθανά κοιτάσματα υδρογονανθράκων, που οι Γερμανοί θέλουν να ενταχθούν, επίσης, στο νέο ταμείο ως εγγύηση για τα δάνεια.

Η συμμετοχή

Υποτίθεται ότι τα 25 δισ. από τα 50 δισ. ευρώ θα προέρχονταν από τις τράπεζες, αλλά η συμμετοχή του Δημοσίου μετά τις αυξήσεις κεφαλαίου έχει στην ουσία εξανεμιστεί. Το Δημόσιο θα διατηρήσει ελάχιστο ποσοστό στις τράπεζες (π.χ. 3% στη Eurobank, περί το 11% στην Alpha Bank), άρα το σχέδιο πάει περίπατο.

Εν όψει του νέου γύρου προαπαιτουμένων οι δανειστές ζητούν να τηρηθούν και οι προβλέψεις του Μνημονίου, σύμφωνα με τις οποίες πρέπει να πωληθούν όλα τα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ στις 30/12/2014. Η κυβέρνηση έχει στυλώσει τα πόδια και διαλαλεί ότι θα προχωρήσει μόνο εννέα ιδιωτικοποιήσεις. Πρόκειται για τα περιφερειακά αεροδρόμια, το Ελληνικό, τον «Αστέρα» Βουλιαγμένης, το ακίνητο Αφάντου στη Ρόδο, τον Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), τις ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. και ΕΕΣΣΤΥ Α.Ε. (ROSCO) και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών («Ελευθέριος Βενιζέλος»).

Στην κυβέρνηση έχουν μάλιστα δηλώσει πως κατά τη μεταφορά των περιουσιακών στοιχείων από το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) στο νέο ταμείο θα εξαιρεθούν εταιρίες, όπως τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛ.ΠΕ.), παραχωρήσεις, όπως η Εγνατία Οδός κ.λπ. Βέβαια, άλλη γνώμη έχουν οι δανειστές.

Οι σοβαρές διαφωνίες και οι πιέσεις Σόιμπλε για… ξεπούλημα φαίνεται ότι είναι η αιτία για τη μεγάλη καθυστέρηση στη σύσταση του νέου ταμείου. Η συμφωνία με τους δανειστές προέβλεπε πως ως τον Οκτώβριο η κυβέρνηση θα διόριζε ομάδα δράσης. Η ομάδα ουδέποτε δημιουργήθηκε, ενώ είχε εμπλακεί ένας εκ των ξένων συμβούλων του Γιάνη Βαρουφάκη.

Πρέσινγκ των δανειστών για ένταξη όλων στο ΕΤΕΑ

Πίεση ασκούν οι θεσμοί για να ολοκληρωθεί η μεταφορά των 11 Ταμείων στο ΕΤΕΑ, μέτρο που θεωρείται το μόνο που απομένει να εφαρμοστεί, όπως περιγράφεται αναλυτικά σε έκθεση της Κομισιόν για την καταβολή της δόσης των 2 δισ. ευρώ. Βέβαια, πρόκειται για μια μεταφορά που, όταν ολοκληρωθεί, είναι πιθανό να προκαλέσει άμεση μείωση επικουρικών συντάξεων κατά 5,2% στα Ταμεία αυτά, τα οποία έχουν πάνω από 120.000 συνταξιούχους, καθώς αναμένεται να εφαρμοστεί αναδρομικά η περικοπή που υπέστησαν όλοι οι συνταξιούχοι του ΕΤΕΑ τον Ιούλιο του 2014.

Παράλληλα, στην ίδια έκθεση τονίζεται ότι η ελληνική πλευρά μπορεί να καταθέσει το νομοσχέδιο για το Ασφαλιστικό κατά την πρώτη αξιολόγηση, δηλαδή ακόμη και στις αρχές του επόμενου έτους, μαζί με την πρότασή της για το αγγελιόσημο. Συνεπώς, ούτε το ζήτημα με την πιθανή κατάργηση του αγγελιοσήμου έχει ξεπεραστεί, απλώς η κυβέρνηση Τσίπρα έχει καταφέρει να εντάξει το συγκεκριμένο φλέγον θέμα, από το οποίο εξαρτάται η βιωσιμότητα ή η κατάρρευση του ΕΤΑΠ – ΜΜΕ, στις ευρύτερες παρεμβάσεις για το Ασφαλιστικό.

Αναφορικά με την ένταξη των Ταμείων στο ΕΤΕΑ, μέτρο που η εφαρμογή του ξεκίνησε την 1η Σεπτεμβρίου, η καθυστέρηση που έχει προκύψει οφείλεται στο ότι υπάρχουν Ταμεία που δεν έχουν ηλεκτρονικά μητρώα για τα μέλη τους. Συνεπώς πρέπει να γίνει μεταφορά χειρόγραφων φακέλων, κάτι που επιτείνει την καθυστέρηση, σε συνδυασμό βέβαια με τον καθορισμό ενιαίων κανόνων λειτουργίας για όλους.

Στο ΕΤΕΑ εντάσσονται τα Ταμεία των συνταξιούχων στα Σώματα Ασφαλείας (ΤΕΑΠΑΣΑ – αστυνομικοί, πυροσβέστες, λιμενικοί αλλά και Χωροφυλακή), οι ελεύθεροι επαγγελματίες του ΟΑΕΕ, οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων (ΤΕΑΠΥΚ), οι αρτοποιοί (ΤΕΑΑ) και ο κλάδος μηχανικών και εργοληπτών δημοσίων έργων του ΕΤΑΑ. Επίσης, εντάσσονται οι τομείς επικούρισης των συμβολαιογράφων (ΤΑΣ), των δικηγόρων (ΤΕΑΔ), των ιδιοκτητών συντακτών και των υπαλλήλων Τύπου Αθήνας και Θεσσαλονίκης, των ναυτικών (ΚΕΑΝ) του ΝΑΤ και το Προσωπικό Ιδρυμάτων Εμπορικού Ναυτικού (ΤΕΑΠΙΕΝ).

{{-PCOUNT-}}14{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ