Τρίτη, 3 Νοεμβρίου 2020

Στον φακό του Ερνέστο

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Αν δεν ήταν προπονητής, θα ήταν σίγουρα ένας καταξιωμένος φωτογράφος! Το πάθος του Ερνέστο Βαλβέρδε να «αιχμαλωτίζει» πάσης φύσεως εικόνες με τον φακό του κρατάει τρεις δεκαετίες τώρα. Για πρώτη φορά ωστόσο ο Βάσκος προπονητής, που συνέδεσε το όνομά του με μεγάλες επιτυχίες του Ολυμπιακού, πήρε την απόφαση να εκθέσει στο κοινό αυτό το άγνωστο σε πολλούς ταλέντο του. Ο τέως «ερυθρόλευκος» προπονητής θα παρουσιάσει μια σειρά από ασπρόμαυρες φωτογραφίες του στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης «Ιλεάνα Τούντα», το οποίο, σημειωτέον, βρίσκεται πίσω από το γήπεδο του Παναθηναϊκού! Για τον ίδιο το timing της εν λόγω έκθεσης, που θα εγκαινιαστεί στις 6 Ιουνίου με τον τίτλο «Medio Tiempo», ήταν ο ιδανικός, καθώς τώρα φεύγει από την Ελλάδα. Εξάλλου, όπως τόνισε πρόσφατα, ήθελε να διαχωρίσει την ενασχόλησή του με τη φωτογραφία από τη δουλειά του ως προπονητής.

Η έκθεση του Ερνέστο Βαλβέρδε περιλαμβάνει φωτογραφίες από διαφορετικούς τόπους και χρόνους, μεταξύ των οποίων και η ζωή του στην Ελλάδα, αλλά και την εμπειρία του από όσα συναποτελούν τελικά αυτό που ο ίδιος χαρακτηρίζει «το ατελείωτο παιχνίδι». Πάνω από 70 ασπρόμαυρα στιγμιότυπα που κατέγραψε με τον φακό του ο τέως προπονητής του Ολυμπιακού θα εκτεθούν στη γνωστή αθηναϊκή γκαλερί, καλύπτοντας μια χρονική περίοδο από το 1985, όταν η φωτογραφία μπήκε στη ζωή του, ως και σήμερα. Ανάμεσά τους υπάρχουν καταγεγραμμένες στιγμές μέσα στο λεωφορείο της ομάδας, πορτρέτα συγγενικών και φιλικών προσώπων, ένα κρεμασμένο χταπόδι και διάφορες άλλες εικόνες, που προκάλεσαν την προσοχή και την περιέργειά του.

Ο γεννημένος το 1964 Βαλβέρδε, που είναι γνωστός και με το βασκικό παρατσούκλι txingurri, το οποίο σημαίνει μυρμήγκι, άρχισε να ασχολείται με τη φωτογραφία τα χρόνια της εφηβείας του. Εκτοτε δεν έχει σταματήσει. Σε όλη τη διάρκεια της ποδοσφαιρικής αλλά και της προπονητικής του καριέρας κρατούσε πάντοτε μια μηχανή, απαθανατίζοντας αυτά που του έκαναν εντύπωση. Ο ίδιος μάλιστα έκανε και σπουδές φωτογραφίας στο Institut d’ Estudis Fotografics de Catalunya, στη Βαρκελόνη. Στη δεκαετία του ’80, ενώ έπαιζε στην Espanyol και στην Barcelona, δημοσίευσε πορτφόλιο με φωτογραφίες συμπαικτών του στην κυριακάτικη «El Pais» και την «El Periodico de Catalunya». Πιο πρόσφατα, έπειτα από παραγγελία της «El Pais» με αφορμή το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2010, δημοσίευσε σειρά φωτογραφιών του με θέμα το ποδόσφαιρο στον δρόμο. Αυτές τις μέρες εκδίδεται κι ένα βιβλίο με φωτογραφίες του στην Ισπανία, το οποίο φέρει κι αυτό τον τίτλο «Medio Tiempo». Στον πρόλογό του ο Ισπανός συγγραφέας Μπερνάντο Ατχάγκα σημείωσε χαρακτηριστικά για το έργο του διάσημου προπονητή: «Οι φωτογραφίες του παρουσιάζουν έναν κόσμο που δεν είναι ούτε σπίτι ούτε πατρίδα. Με ξενοδοχεία, αεροπλάνα, λεωφορεία, γήπεδα, τουριστικές περιοχές και γενικά μοναχικά μέρη, μέρη στα οποία οποιοσδήποτε θα αισθανόταν μόνος. Μοιάζουν μοναχικοί, μάλιστα, οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που εμφανίζονται σε αυτές».

Από τις σημαντικές μορφές της αθλητικής ζωής στην Ελλάδα και την Ευρώπη, ο Ερνέστο Βαλβέρδε χαίρει της εκτίμησης της διοίκησης και των παικτών του Ολυμπιακού, καθώς και των οπαδών της «ερυθρόλευκης» ομάδας αλλά και γενικότερα. Αγάπησε την Ελλάδα από την πρώτη στιγμή και φεύγει με πόνο ψυχής, καθώς βρήκε στη χώρα μας μια δεύτερη πατρίδα. Ως σήμερα ο Ερνέστο Βαλβέρδε δεν είχε επιχειρήσει ποτέ να εκθέσει τις φωτογραφίες του στο κοινό. Η απόφασή του να το κάνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα λίγο προτού φύγει πάρθηκε με συγκινησιακή διάθεση. Προφανώς έκρινε ότι θέλει ν’ αποχαιρετίσει τη χώρα όπου έζησε μοναδικές επαγγελματικές στιγμές, με αυτόν τον ιδιαίτερο τρόπο. Η έκθεση «Medio Tiempo», την επιμέλεια της οποίας έχει η Νάντια Αργυροπούλου, θα διαρκέσει ως τις 30 Ιουνίου και μέρος των εσόδων από την πώληση των φωτογραφιών θα διατεθεί για τη στήριξη και την ενίσχυση των ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Σε ό,τι αφορά τα επόμενα επαγγελματικά του σχέδια; Ουδείς γνωρίζει ακόμη να πει κάτι με βεβαιότητα. Τις τελευταίες μέρες πάντως ακούγεται ότι δέχθηκε πρόταση να αναλάβει πόστο βοηθού στον πάγκο της Barcelona δίπλα στον Τίτο Βιλανόβα, την οποία ωστόσο αρνήθηκε.

Info: «Ernesto Valverde/Medio Tiempo». Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα (Αρματολών & Κλεφτών 48, Αμπελόκηποι, Αθήνα).

Ηλίας Μαραβέγιας

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

ΣΧΟΛΙΑ

Η δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Κραυγή απόγνωσης από τις μονάδες εντατικής θεραπείας

Μόλις 124 κλίνες μένουν διαθέσιμες στη χώρα! Επτά θάνατοι και «θέατρο» με τα 1.152 περιστατικά χθες Δεν έχει τέλος η διαρκής αύξηση των διασωληνωμένων, παρά...

Αιφνιδιαστικό (καθολικό) lockdown σε Θεσσαλονίκη – Σέρρες

Ανοιχτά παραμένουν σχολεία (πλην λυκείων), καταστήματα τροφίμων, βενζινάδικα, φαρμακεία. Μετακινήσεις με SMS μόνο τις ώρες 05.00 - 21.00. Την παντελή απουσία κυβερνητικού σχεδίου για την...

Ο Βρούτσης ανακοίνωσε πακέτο μέτρων που βρίσκεται σε ισχύ!

Σύντομα η διάταξη του υπουργείου Εργασίας στη Βουλή που ρυθμίζει τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία σε 12 ή σε 24 δόσεις Μέτρα που σε...

Νέο κόμμα από Φάρατζ εναντίον του lockdown

Μετά το Brexit βρήκε πάτημα στον κορονοϊό Μπορεί να απουσίασε αρκετό καιρό από την κεντρική πολιτική σκηνή της Βρετανίας, καθώς έχει να απασχολήσει τα μίντια...

Φοβούνται αυτοκτονίες και βία από τα lockdown

Κορυφαίοι ειδικοί σε θέματα ψυχικής υγείας προειδοποιούν ότι η νέα καραντίνα θα προκαλέσει έξαρση στις αυτοκτονίες, στους αυτοτραυματισμούς, στον αλκοολισμό και στην ενδοοικογενειακή βία. Σε...