Πέμπτη, 28 Ιανουαρίου 2021

Στον… Μπόμπολα οι μετροπόντικες!

Η ΑΕΓΕΚ πούλησε τα τρυπάνια και πλέον το έργο Θεσσαλονίκης είναι στον αέρα! τελεσίγραφο από Σπίρτζη

Προθεσμία μιας εβδομάδας δίνει ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης στην κοινοπραξία υπό την ΑΕΓΕΚ που έχει αναλάβει το μετρό Θεσσαλονίκης ώστε να προχωρήσει σε εξωδικαστικό συμβιβασμό με το Δημόσιο. Στην περίπτωση που δεν επέλθει συμφωνία, με παράλληλο περιορισμό των απαιτήσεων (περί τα 700.000.000 ευρώ που έχει η κοινοπραξία) ώστε να συνεχίσει το έργο, τότε το υπουργείο Οικονομίας θα προχωρήσει στην επαναπροκήρυξή του.

Οπως αποκάλυψε το βράδυ της Πέμπτης στη Βουλή ο κ. Σπίρτζης, κατά τη διάρκεια συζήτησης στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, η κοινοπραξία έχει ήδη πωλήσει τους μετροπόντικες που προορίζονταν για τη βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης στην ΑΚΤΩΡ, η οποία έχει αναλάβει την επέκταση της γραμμής προς την Καλαμαριά!

Ελεγχος

Η Αττικό Μετρό, είπε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, θα προχωρήσει σε έλεγχο ώστε να διαπιστωθεί αν η συγκεκριμένη συναλλαγή είναι νόμιμη. Πρόσθεσε ότι αν η κοινοπραξία επιθυμεί να παραμείνει, με συμβιβασμό, στο έργο, τότε είναι εφικτή η ολοκλήρωσή του στο δεύτερο εξάμηνο του 2018.

Ο Χρήστος Σπίρτζης μίλησε ακόμη και για «μεθοδεύσεις και εκβιασμούς» που εξελίσσονται σε σειρά δημοσίων έργων, αναφέροντας το παράδειγμα της λεγόμενης «παραϊόνιας οδού», τον κάθετο άξονα του Εβρου (εργολάβος είναι πάλι η ΑΕΓΕΚ) κ.λπ. Ζήτησε από την κοινοπραξία «να συνετιστεί και να ξεσυνηθίσει αυτά στα οποία είχε εθιστεί».

Τόνισε ότι «σε μία σύμβαση 900.000.000 ευρώ, η οποία έχει απορροφήσει ήδη 350.000.000 ευρώ, δεν μπορεί να διεκδικούνται 680.000.000 ευρώ». Οπως είπε ο κ. Σπίρτζης, ο ανάδοχος διεκδικεί 682.000.000 ευρώ. Οι διαιτησίες που έχουν εκδικαστεί αφορούν τμήμα διεκδικήσεων αξίας 392.000.000 ευρώ και εκκρεμεί η εκδίκαση άλλων 290.000.000 ευρώ. Υπέρ του αναδόχου έχουν εκδικαστεί και καταβληθεί 8.900.000 ευρώ, ενώ εκκρεμεί η υλοποίηση αποφάσεων 20.000.000 ευρώ, είπε ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος παρατήρησε ότι το ποσοστό ικανοποίησης του αναδόχου εκτιμάται σε 10%. Ο ίδιος θεωρεί ότι η διεκδίκηση υπέρογκων αποζημιώσεων αποτελεί στρατηγική του αναδόχου, ο οποίος, μάλιστα, «επαναφέρει συνεχώς διαφωνίες και αιτήματα που έχουν ήδη κριθεί».

Στην περίπτωση που δεν επέλθει συμφωνία μέσα στην επόμενη εβδομάδα, η κυβέρνηση θα εκκινήσει «διαδικασίες έκπτωσης του αναδόχου του έργου και επαναδημοπράτησης των εργασιών». Εξήγησε ότι σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, η επαναδημοπράτηση των υπολειπόμενων εργασιών του έργου μπορεί να γίνει σε περίπου έξι μήνες. Ταυτόχρονα, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο διεκδικήσεων του Δημοσίου από τον σημερινό ανάδοχο.

Οργή και προβληματισμός από τους εργαζομένους

Οργή και αγανάκτηση για την κατασκευή του μετρό στη Θεσσαλονίκη μετά τη συζήτηση στη Βουλή για πιθανή επαναδημοπράτηση του πολύπαθου έργου. «Καμπανάκι» χτυπούν οι εργαζόμενοι και τονίζουν ότι, στην περίπτωση που το έργο δημοπρατηθεί ξανά, η ολοκλήρωσή του θα καθυστερήσει τουλάχιστον άλλα πέντε χρόνια.

«Αν δεν συμφωνήσουμε με την ανάδοχο, θα ξεκινήσουμε επαναδημοπράτηση του έργου» επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης, ενημερώνοντας την αρμόδια επιτροπή της Βουλής για το έργο.
Ανέφερε ότι οι εργασίες σταμάτησαν και η ανάδοχος κοινοπραξία έχει επιπλέον απαιτήσεις ύψους 682.000.000 ευρώ. «Δεν είναι δυνατόν για σύμβαση ύψους 900.000.000 ευρώ -ήδη έχουν πληρωθεί τα 350.000.000 ευρώ- η ανάδοχος να διεκδικεί πρόσθετα 682.000.000 ευρώ» ανέφερε χαρακτηριστικά και σημείωσε ότι υπάρχουν τρεις επιλογές.

Η πρώτη, όπως εξήγησε, ακυρώνεται από την ανάδοχο με την πρακτική της σύνδεσης της συνέχισης του έργου με την αποζημίωση από τα διαιτητικά δικαστήρια.
«Η δεύτερη είναι να βρούμε μια συμφωνία που να μην καταστρατηγεί τη σύμβαση -όπως επιχειρεί η κοινοπραξία- και να δούμε τι μπορεί να δώσει το Ελληνικό Δημόσιο, και η τρίτη επιλογή είναι να επαναδημοπρατηθεί το έργο» πρόσθεσε.

Το ενδεχόμενο αυτό βρίσκει αντίθετους εργαζομένους στο έργο και πολίτες της Θεσσαλονίκης, που φοβούνται νέες καθυστερήσεις. «Εάν γίνει επαναδημοπράτηση, θα χαθούν δύο έως τρία χρόνια στα δικαστήρια με τον εργολάβο, ενώ για τον διεθνή διαγωνισμό απαιτούνται τουλάχιστον δύο χρόνια» λέει στη «δημοκρατία» ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων στο μετρό Θεσσαλονίκης Χάρης Κυπριανίδης.
Επισημαίνει ακόμη ότι το κόστος κατασκευής του έργου θα αυξηθεί, ενώ υπάρχει κίνδυνος να σταματήσει η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Το μέλλον του έργου αναμένεται να ξεκαθαρίσει την ερχόμενη εβδομάδα, οπότε και θα φανεί εάν συμφωνήσουν Αττικό Μετρό Α.Ε. και εργολάβος.

Θ. Χερχελετζής

{{-PCOUNT-}}15{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ