20|09|2020

Τα κρίσιμα στοιχήματα της Θεσσαλονίκης έχουν μείνει στα χαρτιά

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν!

Η θαλάσσια συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα θέματα που θα συζητήσει αύριο Δευτέρα το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης. Οι παλιοί θυμούνται ότι τη δεκαετία του ’60 τα πλοιαράκια στον Θερμαϊκό ήταν ο πιο συχνός τρόπος μετακίνησης του κόσμου προς τα κοντινά καλοκαιρινά θέρετρα της Θεσσαλονίκης: την Περαία, την Αγία Τριάδα, τον Μπαξέ και τη Μηχανιώνα. Η «Ιουλία» και η «Θεσσαλονίκη» ήταν τα νοσταλγικά ονόματα με τα οποία μεγάλωσαν γενιές και γενιές πιτσιρικάδων Θεσσαλινικέων, που έκοβαν εισιτήριο στον Λευκό Πύργο και έφταναν στον προορισμό τους σε περίπου μισή ώρα, έχοντας δει την πόλη από τη μεριά της θάλασσας.

Η θαλάσσια συγκοινωνία καταργήθηκε κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’70, αλλά επανήλθε σύντομα στη συζήτηση, χωρίς όμως να υπάρξει τελικό αποτέλεσμα. Επακολούθησαν συζητήσεις επί συζητήσεων, αναζητήσεις κοινοπραξιών που θα αναλάμβαναν τη μελέτη αλλά και την υλοποίηση, και πολλές αμφισβητήσεις για το αν το έργο είναι βιώσιμο. Από τη δεκαετία του ’60 μέχρι σήμερα το έργο τέθηκε ξανά και ξανά αρκετές φορές στη δημόσια κουβέντα και αποτελεί ένα από τα χαμένα στοιχήματα της Θεσσαλονίκης, μιας πόλης που πολύ συχνά συζητά ατέρμονα και λανθασμένα για τα δημόσια έργα, όταν φτάνει η ώρα της υλοποίησης, με αποτέλεσμα να αδικεί τον εαυτό της.

Πρόσφατο παράδειγμα, η γροθιά που έδωσε κάπου πέρσι το καλοκαίρι σε μια κολόνα του θρυλικού Ντορέ της Θεσσαλονίκης ο πρώην πρόεδρος της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας Λευτέρης Ιακώβου, θέλοντας να εκφράσει τη μεγάλη απογοήτευση για ένα έργο που ξεκίνησε, αλλά δεν προχώρησε.

Η Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα πιο έξυπνα και φιλόδοξα πρότζεκτ για την περιοχή τα τελευταία χρόνια, καθώς φιλοδοξούσε να κάνει την περιοχή κάτι τη Silicon Valley της βόρειας Ελλάδας. Για το έργο ξοδεύτηκαν πολλά λεφτά, χωρίς τελικά κανένα αποτέλεσμα. Ανακοινώθηκε το 2004 από τον τότε πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή και μέχρι τα τέλη του 2005 λίγα πράγματα είχαν γίνει, ενώ στη συνέχεια επακολούθησαν συνεχείς καθυστερήσεις και παλινωδίες. Ο χώρος οριοθετήθηκε μεν, αλλά δεν χοροθετήθηκε, αυτό όμως δεν εμπόδισε τους διάφορους υπουργούς που πέρασαν από το αρμόδιο υπουργείο να ορίσουν διάφορους ακριβούς μάνατζερ για να διοικήσουν τη Ζώνη Καινοτομίας. Σήμερα ο οργανισμός υπολειτουργεί, ενώ χαρακτηριστική ήταν η σκηνή από την πρόσφατη επίσκεψη του Χορστ Ράιχενμπαχ στη Θεσσαλονίκη, όπου το επιτελείο του επικεφαλής της «Task Force» ρώτησε αν η Ζώνη Καινοτομίας υπάρχει και τι κάνει, για να πάρει την απάντηση ότι από το 2006 υπάρχει η εταιρία ως νομική μορφή, το Δ.Σ. έχει αλλάξει αρκετές φορές αυτά τα χρόνια, αλλά τίποτε δεν έχει γίνει σε πρακτικό επίπεδο – κάτι που δημιουργεί μάλλον αμηχανία στους ανθρώπους που ήταν έτοιμοι να ζητήσουν να τους πάει κάποιος στον χώρο να δουν τις… εγκαταστάσεις!

Το κακό στην υπόθεση της Ζώνης Καινοτομίας είναι ότι αποτελεί ακόμη έναν αρνητικό κρίκο στα μεγάλα στοιχήματα της Θεσσαλονίκης, που με διακομματική ευθύνη χάθηκαν τα τελευταία χρόνια. Ο κατάλογος εδώ είναι μακρύς.

Στοίχημα Νο 2: Η υποθαλάσσια αρτηρία. Αλλο ένα έργο που κατέληξε στις καλένδες. Και εδώ υπήρξαν τεράστιες καθυστερήσεις, αλλαγές στον σχεδιασμό του έργου που το πήγαν πίσω, αλλά και μεγάλες αντιδράσεις εκ μέρους φορέων και κυρίως κατοίκων της περιοχής, που θα θίγονταν από την κατασκευή του. Το αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν το έργο να ματαιωθεί στις αρχές της διακυβέρνησης του Γιώργου Παπανδρέου.

Στοίχημα Νο 3: Σχέδιο Καλατράβα. Ο πολιτικός μύθος λέει ότι ο γνωστός Ισπανός αρχιτέκτονας παρουσίασε την πρότασή του για την ανάπλαση του κέντρου της Θεσσαλονίκης, που θα αναβάθμιζε την παραλία και θα ένωνε τον χώρο της Εκθεσης με το παραλιακό μέτωπο της πόλης, την πρώτη ημέρα της ανόδου του Κώστα Καραμανλή για το το τριήμερο της ΔΕΘ το 2004. Η παρουσίαση έγινε σε ουκ ολίγους υπουργούς και επιλεγμένους εκπροσώπους φορέων της πόλης, ενώ η μακέτα με το πρότζεκτ φυλασσόταν για καιρό σε χώρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, αλλά το σχέδιο, που κόστισε πολλά εκατομμύρια ευρώ, τελικά δεν προχώρησε.

Στοίχημα Νο 4: η μετεγκατάσταση της ΔΕΘ. Και εδώ η ιστορία πηγαίνει πολλά χρόνια πίσω, καθώς το αίτημα της μεταφοράς της Εκθεσης από το κέντρο της πόλης υπάρχει στην πολιτική ατζέντα της Θεσσαλονίκης πάνω από 20 χρόνια. Παρ’ όλα αυτά, τα τελευταία χρόνια καταγράφηκε μια συναίνεση του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ., αλλά και των κυριότερων φορέων της πόλης για το ζήτημα, αν και για μεγάλο διάστημα υπήρξαν διαφωνίες για τον χώρο όπου θα μεταφερθούν οι εγκαταστάσεις της ΔΕΘ, αλλά και για το τι θα γίνει με το φιλέτο της Εκθεσης. Τελικά, προς τα τέλη του 2009, υπήρξε συμφωνία για τη Σίνδο, μια συμφωνία που όμως έμεινε στα χαρτιά μετά την κυβερνητική αλλαγή και την αλλαγή στη διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, με το Γιάννη Μπουτάρη να επαναφέρει τον πρόταση για μεταφορά της ΔΕΘ στους Λαχανόκηπους, που βρίσκονται εντός του Δήμου Θεσσαλονίκης. Τώρα ξανασυζητάμε για παραμονή της Εκθεσης στον χώρο όπου βρίσκεται!

Οι τρικλοποδιές του Μπουτάρη για το μετρό

Η τρύπα που άνοιξε στην κολόνα του Ντορέ ο Λευτέρης Ιακώβου θύμισε σε πολλούς την τρύπα που άνοιξε στα τέλη της δεκαετίας του ’80 για το μετρό της Θεσσαλονίκης ο Σωτήρης Κούβελας. Αλλο ένα μεγάλο έργο της πόλης που δεν έχει ολοκληρωθεί. Ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετείς του ’70 μπαίνοντας ως θέμα σε κάποιον προϋπολογισμό της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης επί Κωνσταντίνου Πυλαρινού, συνεχίστηκε με τη γνωστή τρύπα του Σωτήρη Κούβελα, που έγινε το 1987. Αν υλοποιούνταν αυτά που κατά καιρούς είχαν δηλώσει οι αρμόδιοι υπουργοί, σήμερα το μετρό θα έπρεπε να γιόρταζε γενέθλια, ενώ, σύμφωνα με τις σημερινές εκτιμήσεις, το έργο θα μπει σε λειτουργία τον Νοέμβριο του 2016! Και αν… Γιατί η νέα περιπέτεια στην οποία έχει μπει πρόσφατα και αφορά τα αρχαία που βρέθηκαν στον σταθμό της Βενιζέλου μπορεί να αποδεχθεί ιδιαίτερα κρίσιμη. Αν και το ΚΑΣ αποφάνθηκε ότι τα αρχαία μπορούν να μείνουν εκεί, οι τοπικοί αρχαιολόγοι έχουν διαφορετική γνώμη και φαίνεται ότι έπεισαν και τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, που έδειξε στη συγκεκριμένη περίπτωση μια περίεργη ευαισθησία. Ενώ συνήθως είναι υπέρ της άποψης ότι οι νόμοι πρέπει να εφαρμόζονται, στη συγκεκριμένη περίπτωση, παρά το γεγονός ότι υπάρχει απόφαση του ΚΑΣ, άνοιξε κουβέντα για μεταφορά των αρχαίων σε άλλο σημείο, χαϊδεύοντας αυτιά -όπως υποστηρίζουν κάποιοι- εν όψει των προσεχών αυτοδιοικητικών εκλογών. Την ίδια στιγμή, η οποιαδήποτε νέα καθυστέρηση του μετρό είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει και άλλους επαγγελματίες που πλήττονται από τα έργα κατασκευής του μετρό σε νέα λουκέτα και το ίδιο το έργο πιθανώς στις καλένδες.

«Είναι μια αριστερίστικη ευαισθησία αλλά και μερικά ισχυρά τοπικά συμφέροντα που κυνηγούν όλα τα μεγάλα έργα της πόλης και επικρατούν σε μερίδα της κοινής γνώμης της πόλης. Είναι η ίδια λογική που τη δεκαετία του 1980 αντιπάλεψε το μπάζωμα της παραλίας (ανάμεσά τους ήταν και ο σημερινός δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης) και την κατασκευή της περιφερειακής οδού και αργότερα της υποθαλάσσιας. Πού θα βρισκόταν όμως σήμερα το κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης, αν δεν είχε γίνει η περιφερειακή οδός;» αναρωτιέται έμπειρος παράγοντας της πόλης.

Προχειρότητα αλλά και αντικρουόμενες προσωπικές στρατηγικές υπάρχουν και στη διαμάχη για την πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας, ένα πιλοτικό πρότζεκτ που ξεκίνησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης χωρίς να έχει προηγηθεί μια σχετική μελέτη. Ετσι, κάθε φορά που η αρμόδια περιφερειακή αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης έδινε άδεια για παράταση της πεζοδρόμησης, ουσιαστικά το έκανε παράτυπα. Το αποτέλεσμα ήταν ότι πριν από λίγες ημέρες η περιφέρεια δεν έδωσε νέα παράταση και η πεζοδρόμηση βρίσκεται πια στον αέρα.

{{-PCOUNT-}}13{{-PCOUNT-}}

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΟΛΙΑ

Η δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Έτοιμοι για εθνικές παραχωρήσεις!

Ανησυχία από τις δηλώσεις Γεραπετρίτη ότι η Ελλάδα μπορεί να δεχτεί προς συζήτηση το εύρος της επήρειας των νησιών μας Ζωηρή ανησυχία προκαλούν οι χθεσινές...

Κυριάκος Βελόπουλος: Δεν ντρέπεστε για τη δήλωση του Ζάεφ;

Επιτέθηκε κατά μέτωπο στην κυβέρνηση για τη στροφή 180 μοιρών, επικαλούμενος το πρωτοσέλιδο της «δημοκρατίας» Στη Βουλή έφτασε το χθεσινό αποκαλυπτικό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «δημοκρατίας»...

Ευρωβουλή: Καλεί την Άγκυρα να βάλει άμεσα «φρένο» στις προκλήσεις

Στο ψήφισμα που πέρασε χθες από την Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου με 601 ψήφους υπέρ, 57 κατά και 36 αποχές οι ευρωβουλευτές εξέφρασαν «την πλήρη...

Ο Γερμανός πρέσβης ομολογεί οτι χαϊδεύουν την Τουρκία

Μίλησε για την καλή σχέση τους, ενώ δεν του άρεσε η κριτική. Την ίδια ώρα ο... Φον Δημητράκης Καιρίδης έσπευσε να εκθειάσει το Βερολίνο Ζητώντας...

Νέα επίθεση από τη γνωστή ιστοσελίδα antinews του συστήματος Σαμαρά, με την προτροπή: «Ξεκαβαλήστε»!

Νέα σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση και προσωπικά στον Κυριάκο Μητσοτάκη άσκησε και χθες το σύστημα Σαμαρά. «Προς Μαξίμου: Ξεκαβαλήστε το καλάμι!» είναι ο τίτλος...