Τετάρτη, 14 Απρίλιος 2021

Τίτλοι τέλους για την ιστορική 126η Σμηναρχία Μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας

Ανέστειλε από σήμερα τη λειτουργία της, μετά από 64 χρόνια, η 126 Σμηναρχία Μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας, στο Ηράκλειο.Στις εγκαταστάσεις της Σμηναρχίας, έγινε σήμερα μια συγκινητική τελετή, στην οποία έδωσαν το παρών ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ) αντιπτέραρχος Χρήστος Βαϊτσης, ο αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας (ΑΤΑ), αντιπτέραρχος Χρίστος Χριστοδούλου, ο διοικητής της Σμηναρχίας Δημήτρης Βασιλικογιαννάκης, ο δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός και εκπρόσωποι των τοπικών αρχών.
Στην εκδήλωση, που συμμετείχαν και πολλοί απόστρατοι αξιωματικοί αλλά και πολιτικό προσωπικό που έχει υπηρετήσει στην Σμηναρχία, τιμήθηκαν παλαιότεροι διοικητές της μονάδας.
Στις εγκαταστάσεις της 126 Σμηναρχίας Μάχης, στο Ηράκλειο θα συνεχίσει να στεγάζεται η 11η Μοίρα Κατευθυνόμενων Βλημάτων.

Η Ιστορία της Μονάδας

Αποστολή της Μονάδας ήταν η διατήρηση υψηλού βαθμού αποτελεσματικότητας και ετοιμότητας με κατάλληλη οργάνωση, εκπαίδευση του προσωπικού και συντήρηση των μέσων και συστημάτων που διαθέτει ή μετασταθμεύουν σ’ αυτή για ανάληψη και επιτυχή διεξαγωγή αεροπορικών επιχειρήσεων οποτεδήποτε απαιτηθεί και σύμφωνα με τα ισχύοντα σχέδια.
Το Αεροδρόμιο Ηρακλείου ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1946 ως Αεροπορική Βάση με μεταφορά αντίστοιχων δραστηριοτήτων από το Αεροδρόμιο Μάλεμε. Από το 1949 ίσχυσε νέα οργάνωση για τη Α.Β.Η και μετονομάστηκε σε Αεροπορικό Απόσπασμα, υπαγόμενο από τον Απρίλιο του 1950, στην Αεροπορική Βάση Φαλήρου. Με το Διάταγμα της 24ης Φεβρουάριου 1951 αναβαθμίζεται σε ανεξάρτητη Α.Β.Η υπό το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας. Στις 20 Αυγούστου του 1953 η Α.Β.Η. ονομάζεται 126 Σμηναρχία Αεροπορικής Βάσης (ΣΑΒ) υπό τον έλεγχο του τότε Αρχηγείου Αεροπορικού Υλικού. Την ίδια περίοδο χρησιμοποιήθηκε ως κέντρο εκπαίδευσης στρατευσίμων Διοικητικών ειδικοτήτων. Στο τέλος του 1967 υπήχθη στο ΑΤΑ ως ανεξάρτητη ΣΑΒ και τον Ιούλιο του 1974 μετονομάστηκε σε 126 Σμηναρχία Μάχης έχοντας υπό τη Διοίκησή της το Αεροπορικό Απόσπασμα Τυμπακίου και από το 1987 το Αεροπορικό Απόσπασμα Καρπάθου.
Στη Mονάδα δεν υπήρχαν αεροπλάνα έως την εισβολή στην Κύπρο το 1974. Την 20η και 21η Ιουλίου 1974 αεροσκάφη F-5A Freedom Fighter της 111ΠΜ, F-4E Phantom της 117ΠΜ προσγειώνονται στο Α/Δ Ηρακλείου, με σκοπό να υποστηρίξουν τις επιχειρήσεις στην Κύπρο.

Aπό το 1975 κατασκευάζονται καταφύγια αεροσκαφών και αναβαθμίζεται το αεροδρόμιο. Από τότε και μέχρι τον Ιούλιο του 1989 αποτελούσε σταθμό ευκαιριακών μετασταθμεύσεων.
Τον Ιούλιο του 1989 στη Μονάδα εντάχθηκε η 334 ΜΠΚ, με αφη F-1CG η οποία επιχειρούσε μέχρι τη στιγμή που διακόπηκε η λειτουργία της, τον Ιούλιο του 2000. Στις 24/2/05 εντάχθηκαν στη Μονάδα, προερχόμενα από 138ΣΜ, η 11η ΜΚΒ, η 12η ΜΚΒ, το ΚΔΕ S-300 PMU-1, καθώς και το Σμήνος TOR-M1 της 438 ΜΑΦ.
Στις 8-12-06 με απόφαση του ΓΕΑ συγκροτείται μία (1) Μοίρα Κ/Β (11η ΜΚΒ) που προήρθε από τη συγχώνευση των Μοιρών 11ης ΜΚΒ, 12ης ΜΚΒ, ΚΔΕ S-300 και του Σμήνους TOR- M1 της 426 ΜΑΦ, η οποία είναι εντεταγμένη Μοίρα και υπάγεται διοικητικά στην 126 ΣΜ και επιχειρησιακά στο ΑΤΑ.
Η Μονάδα λόγω της γεωγραφικής της θέσης αποτελούσε ενδιάμεσο σταθμό ανεφοδιασμού και επανεξυπηρέτησης πολεμικών και μεταφορικών αφων ξένων χωρών, καθώς και διάσημων ακροβατικών σμηνών, όπως οι Red Arrows και οι Frecce Tricolori.
Για την εκτέλεση της αποστολής της η Μονάδα συνεργάστηκε στενά και ϋποστηρήχθηκε από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Η ΥΠΑ ασκεί τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας όλων των αφών πολιτικών και πολεμικών. Για τις προσγειώσεις-απογειώσεις των αφών της ΠΑ χρησιμοποιείται ο διάδρομος του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης».
πηγή: news247.gr

{{-PCOUNT-}}8{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ