Τρίτη, 1 Δεκεμβρίου 2020

Το πράσινο έγκλημα του Σκαραμαγκά έφτασε στο Πεντάγωνο

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Η κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα άλλοτε κραταιά (σ.σ.: όσο τουλάχιστον ανήκαν στον αείμνηστο Σταύρο Νιάρχο και πριν ο Ανδρέας Παπανδρέου τα κρατικοποιήσει) ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) και η οικονομική εξαθλίωση που βιώνουν από τον περασμένο Απρίλιο οι 1.000 περίπου εργαζόμενοί του (με αποτέλεσμα την «εισβολή» στο Πεντάγωνο και τα γνωστά επακόλουθα) συμπυκνώνουν ανάγλυφα όλη τη βρόμικη ιστορία της χρεοκοπίας της Ελλάδας.

Αμφιβόλου ηθικής υπόστασης πολιτικοί (εκ των οποίων μόνο ο Ακης Τσοχατζόπουλος είναι στη φυλακή), τεμπέληδες συνδικαλιστές και βέβαια ξένοι επενδυτές -Αραβες, Γερμανοί και λοιποί- που βρήκαν την ευκαιρία να «αρπάξουν», όπως γινόταν στην Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια, είναι μπλεγμένοι σε μια ιστορία που έχει τις ρίζες της στις ωραίες πρώτες σοσιαλιστικές εποχές του ΠΑΣΟΚ.

Ο φυλακισμένος σήμερα, άλλοτε πανίσχυρος ανήρ του ΠΑΣΟΚ, Ακης Τσοχατζόπουλος ήταν αυτός που παρήγγειλε πριν από το 2000 τα περιβόητα γερμανικά υποβρύχια στην τότε HDW με έδρα το Αμβούργο. Οπως ήταν φυσικό, τα υποβρύχια υπερτιμολογήθηκαν (κατά την πάγια πρακτική του ελληνικού πολιτικού συστήματος), ενώ ο τότε υπουργός Εθνικής Αμυνας έλεγε ότι το έκανε για να έχουν δουλειά οι εργαζόμενοι των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, καθώς το πρώτο από τα τέσσερα συνολικά υποβρύχια, τύπου «214», θα κατασκευαζόταν στις εγκαταστάσεις της HDW, στο Κίελο της Γερμανίας, και τα υπόλοιπα τρία στον Σκαραμαγκά.

Στα ναυπηγεία, ο έγκλειστος για μίζες σήμερα υπουργός του ΠΑΣΟΚ είχε πολλούς «πολιτικούς» φίλους, μεταξύ των οποίων και τους συνδικαλιστές, που μοιράζονταν το ίδιο αναπτυξιακό όραμα τόσο για την πτωχευμένη Ελλάδα όσο και για την καταχρεωμένη επιχείρηση με τους 1.000 εναπομείναντες εργαζομένους. Τα ναυπηγεία ακολούθησαν την πορεία απαξίωσης της ελληνικής αμυντικής κρατικής βιομηχανίας, στην οποία τα κόμματα εξουσίας τοποθετούσαν ως επικεφαλής αποτυχημένους κομματικούς για να κάνουν ρουσφέτια.

Τα ΕΝΑΕ είναι μια τέλεια «φωτογραφία» της κατάστασης στην οποία έχει βρεθεί η χώρα, των αδιεξόδων που έχουν δημιουργηθεί αλλά και των ψευδολογιών που συνεχίζουν να λέγονται. Ο Αραβας ιδιοκτήτης των ναυπηγείων Ισκαντάρ Σάφα, τον οποίο έφεραν στην Ελλάδα ο πρώην πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου και ο αδερφός του Νίκος, έχει επιβάλει από τον Απρίλιο του 2012 μία ημέρα εργασίας στους εργαζομένους.

Ταυτόχρονα απειλεί με αποχώρηση αν δεν αναλάβει νέα προγράμματα ναυπήγησης πλοίων ή τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού. Και βέβαια η Ελλάδα, που περικόπτει συντάξεις των 600 ευρώ, χρεοκοπημένη ούσα, δεν μπορεί να διαθέσει ούτε ένα ευρώ για παραγγελίες που θα αποτελούσαν πρόκληση. Την ίδια στιγμή όμως, η ελληνική κυβέρνηση ορίζει ειδικό συντονιστή (τον Νίκο Αναστασόπουλο) για το πρόβλημα, πετώντας την μπάλα στην εξέδρα, όπως κάνουν και έκαναν όλους τους προηγούμενους μήνες συναρμόδιοι υπουργοί που ασχολήθηκαν με το θέμα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Κομισιόν ζητάει από τα ναυπηγεία (με επιστολή στις αρχές Ιουλίου 2012) να επιστρέψουν 562.000.000 ευρώ, το πρόστιμο δηλαδή που τους είχε επιβληθεί για τις κρατικές ενισχύσεις που είχαν λάβει παλαιότερα. Υποτίθεται ότι το θέμα του προστίμου είχε επιλυθεί τον Δεκέμβριο του 2010, όταν η Κομισιόν συμφώνησε με την Ελλάδα να μην πληρωθεί το πρόστιμο στη βάση μιας σειράς δεσμεύσεων που θα αναλάμβανε η Ελλάδα. Οι δεσμεύσεις αναλήφθηκαν εν όψει της πώλησης των ναυπηγείων στην Abu Dhabi Mar του Ισκαντάρ Σάφα. Αφορούσαν την πώληση των μη στρατιωτικών περιουσιακών στοιχείων των ναυπηγείων, την επιστροφή στο ελληνικό κράτος γης που δεν είναι αναγκαία για εκτέλεση στρατιωτικών δραστηριοτήτων, τη διακοπή της αστικής δραστηριότητας της επιχείρησης για τα επόμενα 15 χρόνια κ.λπ.

Ολες αυτές οι δεσμεύσεις, τις οποίες είχε αναλάβει ο τότε υπουργός Εθνικής Αμυνας και σημερινός πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος θα έπρεπε να είχαν υλοποιηθεί μέχρι το τέλος Μαΐου 2011. Δεν υλοποιήθηκαν, κι έτσι η E.E., με την επιστολή της στις 3 Ιουλίου, όπου επισυνάπτει και απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου καταδικαστική για την επιχείρηση, καλεί τις ελληνικές αρχές να προχωρήσουν άμεσα σε συγκεκριμένα βήματα για την υλοποίηση των δεσμεύσεων που ανέλαβαν τον Δεκέμβριο του 2010 ή να προχωρήσουν άμεσα στην ανάκτηση των 562.000.000 ευρώ που έχουν χαρακτηριστεί ως κρατική ενίσχυση των ναυπηγείων.

Το «δώρο»

Η πώληση των ναυπηγείων στον Αραβα Ισκαντάρ Σάφα έγινε επί του υπουργού Εθνικής Αμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου. Πραγματοποιήθηκε δε με τη γνωστή αβελτηρία του κ. Βενιζέλου να κλείνει τα θέματα, αφήνοντας όμως τις πληγές ανοιχτές, για να κακοφορμίσουν έπειτα από λίγο. Η μεταβίβαση του 75% των μετοχών των ΕΝΑΕ στην εταιρία του κ. Σάφα επικυρώθηκε με νόμο από τη Βουλή το φθινόπωρο του 2010. Βάσει της συμφωνίας, τα ναυπηγεία για τα επόμενα 15 χρόνια θα είχαν αποκλειστικά στρατιωτικό χαρακτήρα. Ο περιορισμός αυτός επιβλήθηκε προκειμένου να γλιτώσουν τα ναυπηγεία από την καταβολή του προστίμου ύψους 562.000.000 ευρώ που προαναφέρθηκε.

Επτά μήνες αφότου παρήλθε η προθεσμία συμμόρφωσης της ελληνικής πλευράς, τον Δεκέμβριο του 2011, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, υπεύθυνος για ζητήματα ανταγωνισμού Χοακίν Αλμούνια κατέστησε σαφές με απόφασή του ότι το θέμα του προστίμου θα θεωρείται λήξαν μόνο αν διαχωριστούν τα ναυπηγεία σε εμπορικό και στρατιωτικό τμήμα, εκποιηθούν τα περιουσιακά στοιχεία του εμπορικού τμήματος και το στρατιωτικό σκέλος αναλάβει αποκλειστικά προγράμματα ναυπήγησης του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.

Στο μεταξύ, οι τρεις πολιτικοί αρχηγοί της κυβέρνησης συναντήθηκαν στα τέλη Ιουλίου για να αναζητήσουν λύση στο τραγικό αδιέξοδο για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Και ο ένας από τους τρεις πολιτικούς αρχηγούς, ο κ. Βενιζέλος, είναι ο εμπνευστής και εκτελεστής της τελευταίας συμφωνίας για τα ναυπηγεία που έφερε στον Σκαραμαγκά τον Ισκαντάρ Σάφα. Τραγικό είναι επίσης ότι η Ελλάδα από τη δεκαετία του 2000 έχει παραγγείλει τέσσερα γερμανικά υποβρύχια στους Γερμανούς τότε ιδιοκτήτες των ναυπηγείων, έχει πληρώσει μέχρι σήμερα περισσότερα από 2,5 δισ. ευρώ και έχει παραλάβει μόνο ένα. Μόλις μπήκε ο Σάφα στα ναυπηγεία, ο κ. Βενιζέλος, ο γνωστός «πατριώτης» πολιτικός, παρήγγειλε άλλα δύο υποβρύχια με κόστος 1 δισ. ευρώ, τα οποία θα πληρώσουν οι Ελληνες φορολογούμενοι πολίτες που βλέπουν καθημερινά τα εισοδήματά τους να μειώνονται.

Είναι η εποχή που ο κ. Βενιζέλος, με τη γνωστή έπαρση και λεκτική αλαζονεία που τον διακρίνουν, θριαμβολογεί για τη «σωτήρια λύση» και αντιμετωπίζει σχεδόν απαξιωτικά όποιον «τολμάει» να αμφισβητήσει τη λύση του. Ασχέτως του αν ακόμη και στενοί του συνεργάτες έλεγαν ότι «θα τη βρούμε μπροστά μας αυτή τη συμφωνία». Και τώρα τη βρίσκουν. Αξίζει να σημειωθεί ότι με το θέμα έχει ασχοληθεί στο παρελθόν εμμέσως και ο άλλος «αστέρας» του ΠΑΣΟΚ, που ονειρεύεται επίσης να γίνει αρχηγός και να σώσει την Ελλάδα, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

Τον Αύγουστο του 2011, με απόφαση του Χρυσοχοΐδη, που τότε ήταν υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, συγκροτήθηκε «διαρκής επιτροπή για τη διερεύνηση των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης»! Και τα αποτελέσματα αυτής ήταν ένα μηδέν μεγαλοπρεπές.

Να θυμίσουμε ότι και τα γειτονικά στον Σκαραμαγκά Ναυπηγεία Ελευσίνας αργοπεθαίνουν. Η ιδιοκτησία του ομίλου Ταβουλάρη έχει συνδέσει το μέλλον της εταιρίας με το πανάκριβο συμβόλαιο των γαλλικών φρεγατών τύπου Fremm, για το οποίο είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση Καραμανλή στον Γάλλο πρώην πρόεδρο Νικολά Σαρκοζί.

Το αμαρτωλό γαϊτανάκι: Από τον… Σημίτη στις γερμανικές μίζες κι από εκεί στην Abu Dhabi Mar


Το 1994 αρχίζουν οι ουσιαστικές προσπάθειες πώλησης των ναυπηγείων. Επί υπουργού Βιομηχανίας Κώστα Σημίτη, τα ναυπηγεία βγαίνουν από το καθεστώς εκκαθάρισης και τοποθετείται Δ.Σ. Αρχίζουν οι προσπάθειες για πώληση, αλλά εμφανίζεται αδυναμία εξεύρεσης αγοραστή. Το 1995 ο κ. Σημίτης παραιτείται από υπουργός Βιομηχανίας μετά τη δήλωση του Ανδρέα Παπανδρέου στη ΔΕΘ, με την οποία του απέδιδε ευθύνες για τον χειρισμό της ιδιωτικοποίησης των ναυπηγείων.

Η Ε.Ε. επιβάλλει τελικά ιδιωτικοποίηση του 49%, που περνά στους εργαζομένους, με το 51% να παραμένει στην ΕΤΒΑ. Η βρετανική εταιρία που αναλαμβάνει το μάνατζμεντ φεύγει τρέχοντας και το μάνατζμεντ αναλαμβάνουν οι εργαζόμενοι! Αποτέλεσμα: Στο τέλος της πρώτης κυβέρνησης Σημίτη τα συσσωρευμένα χρέη είχαν φθάσει τα 50 δισ. δραχμές.

Το 2002 πωλούνται τελικά στη γερμανική εταιρία HDW, στην οποία είχαν ήδη παραγγελθεί τρία υποβρύχια. Το 2005 οι Γερμανοί πωλούν τα ναυπηγεία σε άλλους Γερμανούς, τη Thyssenkrupp, και η μεταβίβαση συνοδεύεται από «προικοδότηση» 3 δισ. ευρώ από το κράτος, καθώς όλες οι μεταβιβάσεις συνοδεύονταν από γενναίες επιδοτήσεις, χωρίς βέβαια κανένα αποτέλεσμα. Μεταξύ του 2002 και του 2004, υπογράφονται με τους Γερμανούς επαχθείς «παράπλευρες συμφωνίες».

Οι συνεχείς «προικοδοτήσεις» (1996 – 2002), καθώς από πώληση σε πώληση το κράτος επιδοτούσε τους νέους αγοραστές, είτε για να αποφασίσουν να προχωρήσουν στην αγορά είτε για να μην απολύσουν τους εργαζομένους, οδήγησαν και σε ευρωπαϊκό πρόστιμο ύψους 230.000.000 ευρώ, που με τους τόκους έφθασε αισίως τα 562.000.000 ευρώ.

Το 2002 είχαν όλοι πανηγυρίσει για την «επιτυχημένη» ιδιωτικοποίηση. Δύο χρόνια μετά, πληροφορηθήκαμε ότι οι συσσωρευμένες ζημιές είχαν φθάσει τα 180.000.000 ευρώ και η HDW, η γερμανική εταιρία στην οποία «επιτυχημένα» είχαμε πουλήσει δήλωνε ότι αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα, ότι σκόπευε κι αυτή να πουλήσει και ότι δεν μπορούσε να προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για να καλύψει τις ζημιές. Οι Γερμανοί αποφασίζουν να μεταφέρουν σταδιακά κατασκευαστικό έργο από τον Σκαραμαγκά στο Κίελο, προκειμένου η μητρική εταιρία να αυξήσει τα έσοδά της σε βάρος της θυγατρικής. Ετσι, ανατίθεται στη μητρική εταιρία υποκατασκευαστικό έργο ύψους αρκετών εκατομμυρίων ευρώ για τμήματα των υποβρυχίων «214», που ο Σκαραμαγκάς κατασκεύαζε για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού.

Μιλάμε για την περίφημη σύμβαση του 2002, όταν παραγγέλθηκαν τα τρία (που έγιναν τέσσερα) υποβρύχια, μεταξύ των οποίων και το «Παπανικολής», το «πιλοτικό» που παρουσίασε κλίση 45 μοιρών (σε ανάδυση και εν πλω) και η Ελλάδα επί χρόνια αρνείτο να παραλάβει. Το συμφωνηθέν ποσόν ήταν 1,8 δισ. ευρώ, από τα οποία προπληρώθηκε (διότι έτσι καταβάλλεται η μίζα) το 1,4 δισ. ευρώ και όλα αυτά τα χρόνια το Βερολίνο πίεζε για την παραλαβή και την αποπληρωμή των υπολοίπων 400.000.000 ευρώ, ακόμη και με δηλώσεις υπέρ των Σκοπίων!

Στην Ελλάδα, πίεζαν οι Γερμανοί ιδιοκτήτες του Σκαραμαγκά. Πότε πουλούσαν, πότε απέλυαν, πότε κατέθεταν αγωγές κατά του Ελληνικού Δημοσίου. Τον Νοέμβριο του 2008 έστειλαν τελεσίγραφο ότι αν δεν πληρωθούν οι υποχρεώσεις θα αποσύρουν και το τελευταίο κατασκευαστικό πρόγραμμα, απολύοντας τους τότε 1.400 εργαζομένους. Τον Σεπτέμβριο του 2009 τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά βρέθηκαν ένα βήμα πριν από το λουκέτο, με τη Thyssenkrupp να καταγγέλλει τη μοναδική σύμβαση που είχε στο ναυπηγείο. Οι εκβιασμοί συνεχίστηκαν και τον Οκτώβριο του 2009, όταν γνωστοποιήθηκε ότι σταματά η μισθοδοσία των εργαζομένων. Οι Γερμανοί ανακοινώνουν εγκατάλειψη των ναυπηγείων.

Αρχίζουν νέες περιπέτειες και αναζήτηση αγοραστή, με νέο υπουργό Αμυνας τον κ. Βενιζέλο. Οι Γερμανοί έχουν ήδη εισπράξει πάνω από 2 δισ. ευρώ για τα τέσσερα νέα υποβρύχια «214» και τον εκσυγχρονισμό των τριών παλαιών «209», χωρίς βέβαια να έχει παραδοθεί κανένα. Τελικά, οι Γερμανοί υπογράφουν συμφωνία με εταιρία που ειδικεύεται στο real estate και υπογράφουν μαζί της συμφωνία για την πώληση του 100% των μετοχών με συμβολικό τίμημα 1 ευρώ.

Τον Ιανουάριο του 2010 αποφασίζεται νέα πώληση, με νέα συμφωνία, ενώ μπαίνει λουκέτο στο τμήμα τροχαίου υλικού και οι εργαζόμενοι βρίσκονται στον δρόμο. Τον Μάρτιο αποφασίζεται τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά να περάσουν (σε ποσοστό 75,1%) στην Abu Dhabi Mar, με τη Thyssen να διατηρεί το 24,9%.

Και φυσικά το δράμα συνεχίζεται…

Ουρανία Γαλανού

{{-PCOUNT-}}29{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Παράταση στην επιστρεπτέα, ενοποιούνται 4ος-5ος κύκλος

Αλλάζει τον σχεδιασμό της κυβέρνησης το τεράστιο ενδιαφέρον. Μέχρι χθες είχαν υποβάλει αίτηση 419.000 επιχειρήσειςΠαράταση, ακόμα και φόρμουλα για την «ενοποίηση» της 4ης και...

Στριμωγμένος, ο Μητσοτάκης βλέπει τώρα φως στο τούνελ

Έκανε λόγο για μειωμένα κρούσματα και «μάλωσε» τους υπουργούς, ώστε να μη μιλούν με ημερομηνίες για το lockdown αλλά με δεδομέναΤη βεβαιότητα ότι υπάρχει...

«Oruc Reis»: Στην Αττάλεια πριν τη Σύνοδο Κορυφής

Για να αποφύγει το ενδεχόμενο επιβολής κυρώσεων ο Ερντογάν «μάζεψε» το σεισμογραφικό σκάφοςΣτο λιμάνι της Αττάλειας επέστρεψε χθες το τουρκικό σεισμογραφικό πλοίο «Oruc Reis»,...

Ιερώνυμος: «Θα νικήσουμε με τη βοήθεια του Θεού και της επιστήμης»

Ο Ιερώνυμος μετά το εξιτήριό του άναψε ένα κερί υπέρ υγείας των Ελλήνων, ενώ  ευχαρίστησε τους γιατρούς των νοσοκομείωνΤον φόβο του ότι μπορεί να...

Αμβρόσιος: «Ο Μεγάλος Αγιασμός με έσωσε από τον κορονοϊό»!

Αλώβητος βγήκε από τη μάχη με τον κορονοϊό ο μητροπολίτης πρώην Καλαβρύτων Αμβρόσιος. Ο σεβασμιότατος είχε βρεθεί θετικός στον νέο ιό, αλλά, παρά τις...