Πέμπτη, 4 Μαρτίου 2021

Το σχέδιο για «στάση Πατησίων»

Φιλοδοξεί να ξεπεράσει, σε αρνητική δημοσιότητα, ακόμα και τον «αμαρτωλό» ΟΣΕ. Και έτσι όπως πηγαίνει σίγουρα θα τα καταφέρει. Κάθε πέρσι και καλύτερα για το αθηναϊκό τραμ, το οποίο ξεκίνησε τη λειτουργία του σε πανηγυρικό κλίμα το 2004. Εφτά χρόνια αργότερα έχει διαψεύσει κάθε αρχική προσδοκία, δίνοντας τροφή σε όσους είχαν εναντιωθεί στην κατασκευή του.

Το αθηναϊκό τραμ συγχωνεύτηκε πέρσι με το μετρό και τον ΗΣΑΠ, στη νέα εταιρία Σταθερές Συγκοινωνίες. Αν δεν είχε συγχωνευτεί, θα έκλεινε την επόμενη ημέρα, καθώς λειτουργούσε κάτω από την απειλή της χρεοκοπίας.

Ως την τελευταία στιγμή το Δημόσιο προχωρούσε σε νέες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου και σε νέο δανεισμό. Αλλά τι μπορεί να καταφέρει ένα συγκοινωνιακό μέσο, όταν τα ετήσια έσοδα από κάρτες και εισιτήρια δεν ξεπερνούν το 30% των δαπανών μισθοδοσίας;

Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, το τραμ διακινεί ετησίως 18.000.000 -19.000.000 επιβάτες, με τα έσοδα από τα εισιτήρια (εξαιρούνται οι κάρτες) να ανέρχονται μόλις στα 3.400.000 ευρώ, όταν το αντίστοιχο μέγεθος στην ΕΘΕΛ φτάνει τα 65.000.000 ευρώ.

Ως τις αρχές του 2011, οι συσσωρευμένες ζημιές ξεπερνούσαν τα 200.000.000 ευρώ, οι μακροπρόσθεσμες δανειακές υποχρεώσεις τα 137.000.000 ευρώ, οι βραχυπρόθεσμες τα 25.000.000 ευρώ, ενώ οι χρεωστικοί τόκοι ήταν υπερδιπλάσιοι από τον τζίρο, ο οποίος ετησίως δεν ξεπερνά τα 6.000.000 ευρώ!

Το τραμ έχει, λένε συγκοινωνιολόγοι, ως μοναδική διέξοδο ανάπτυξης την επέκταση στον Πειραιά, με τη συνεπακόλουθη αύξηση επιβατών και εσόδων. Η επέκταση στον Πειραιά θεωρείται αυτοσκοπός για την οικονομική βιωσιμότητα του μέσου, καθώς θα επιφέρει αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 25.000 ημερησίως.

Εξαιτίας των επενδύσεων που έχουν γίνει, στελέχη του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας προτείνουν την επαναλειτουργία του τραμ στην περιοχή των Πατησίων. Αλλη πρόταση υποστηρίζει τη δημιουργία δικτύου τραμ στην οδό Πανεπιστημίου, συνδέοντάς το με το Σύνταγμα. Επεκτάσεις τραμ έχουν εξαγγελθεί στο Πέραμα και στη Δραπετσώνα, αλλά δεν λαμβάνονται σοβαρά υπόψη, αφού η επέκταση του τραμ στον Πειραιά έχει καθυστερήσει τέσσερα χρόνια.

Φώτης Φωτεινός

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ