Δευτέρα, 8 Μαρτίου 2021

Το τελευταίο «πλάνο» πριν την αιωνιότητα

Εφυγε στη… σκόνη του χρόνου αφήνοντας πίσω του ένα… λιβάδι Ελληνες -και ξένους- να δακρύζουν και μια υπερφιλόδοξη παραγωγή στη μέση.

«Η άλλη θάλασσα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, το φιλμ για την οικονομική κρίση στη χώρα μας, το οποίο ξεκίνησε να γυρίζει πριν από έναν μήνα με πρωταγωνιστή τον Ιταλό Τόνι Σερβίλο, διακόπηκε με τον πιο τραγικό τρόπο προχθές το βράδυ, όταν ο σκηνοθέτης παρασύρθηκε από ένα δίκυκλο στον περιφερειακό δρόμο της Δραπετσώνας. Στο τελευταίο πλάνο του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα μετρ των μεγάλων σιωπών και των μακρόσυρτων πλάνων υπήρχαν νταλίκες. Μέσα σε αυτές θα ανακαλύπτονταν -σύμφωνα με το σενάριο- πτώματα λαθρομεταναστών. Ο ενθουσιασμός για τη δημιουργία της εν λόγω σκηνής (οι παρευρισκόμενοι περιέγραψαν ότι ήταν χαμένος στον δικό του κινηματογραφικό κόσμο, όπως πάντα) αντικαταστάθηκε βίαια με την αγωνία για τη ζωή του δημιουργού. Η είδηση ήχησε σαν ψέμα στα αυτιά των δικών του ανθρώπων, που έσπευσαν κοντά του. Οταν οι γιατροί ανακοίνωσαν στην οικογένειά του ότι «έφυγε», οι γυναίκες της ζωής του, η σύζυγός του Φοίβη Οικονομοπούλου και οι κόρες του Αννα, Κατερίνα και Ελενη, κυριολεκτικά κατέρρευσαν. Ανάμεσα στις τραγικές φιγούρες και ο Τόνι Σερβίλο, ο οποίος έκλαιγε σαν μικρό παιδάκι καθισμένος για ώρα σε έναν καναπέ του Metropolitan. Τον θαύμαζε τόσο πολύ, αλλά η μοίρα δεν τον άφησε να απολαύσει τη συνεργασία του μαζί του παραπάνω από τρεις εβδομάδες. Την ταινία του «Η άλλη θάλασσα» ο 76χρονος Τεό, όπως τον αποκαλούσαν συχνά (παρομοιάζοντάς τον με μικρό θεό της σκηνοθεσίας), την είχε παρουσιάσει -προφητικά- ως το κύκνειο άσμα του, καθώς σκόπευε να είναι η τελευταία της καριέρας του. Γι’ αυτό λέγεται ότι είχε ζητήσει από μεγάλους ηθοποιούς, με τους οποίους συνεργάστηκε στο παρελθόν, να κάνουν ένα πέρασμα από τις σκηνές της. Ηθελε να θυμίζει κάτι από… αποχαιρετισμό. Το θέμα της ταινίας, η κρίση στην Ελλάδα, ήταν για τον δημιουργό των φιλμ «Μια αιωνιότητα και μια μέρα», «Ο μελισσοκόμος», «Ο Μεγαλέξανδρος», η δική του αλήθεια για την πατρίδα του αυτή τη μαύρη περίοδο. Οπως είχε δηλώσει ο ίδιος πριν από 15 μέρες στον απεσταλμένο της ιταλικής δημόσιας τηλεόρασης RAI στην Αθήνα, «θα ζήσουμε όπως κάναμε και μετά τον πόλεμο. Οπως κάνατε και στην Ιταλία στη μεταπολεμική περίοδο, με πολύ φτωχό τρόπο. Σε κάθε κρίση, οικονομική και μη, μπορούμε να είμαστε ευτυχισμένοι ότι όλα θα περάσουν, ότι αύριο όλα θα είναι καλύτερα».

Την οδύνη τους για την τραγική απώλεια του σκηνοθέτη με τη μοναδική προσωπικότητα και το πολυβραβευμένο έργο εξέφρασαν σύσσωμοι οι πολιτιστικοί φορείς και ο πολιτικός κόσμος. «Στις δύσκολες στιγμές που βιώνουμε, τέτοιες απώλειες κάνουν πιο πυκνή την ομίχλη που έχει πλημμυρίσει τη ζωή μας» δήλωσε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Αντώνης Σαμαράς.

Η κηδεία του σπουδαίου σκηνοθέτη θα γίνει αύριο στις 16.00 από το Α΄ Νεκροταφείο.

Ηλίας Μαραβέγιας


Το μοιραίο τούνελ της Δραπετσώνας και οι λεπτομέρειες του δυστυχήματος

Αν ο λεπτολόγος Θόδωρος Αγγελόπουλος είχε με κάποιον τρόπο τη δυνατότητα να παρακολουθήσει σε ταινία τις λεπτομέρειες που συνέθεσαν το… «σκηνικό» του θανάτου του, θα ήταν οπωσδήποτε έξαλλος από τα αλλεπάλληλα λάθη. Ενα γαϊτανάκι τραγικών συμπτώσεων και παραλείψεων προκάλεσε τον άδοξο και τραγικό θάνατο του σκηνοθέτη το βράδυ της Τρίτης στην περιφερειακή οδό Δραπετσώνας, όταν το μηχανάκι με τον ειδικό φρουρό και τη συνοδηγό του τον παρέσυρε τραυματίζοντάς τον θανάσιμα.

Από την εταιρία παραγωγής είχε υποβληθεί αίτημα για τη λήψη μέτρων στον δρόμο. Η Τροχαία είχε μεν διακόψει το ρεύμα κυκλοφορίας προς Πειραιά, σύμφωνα με το αίτημα, στο πρώτο τούνελ της οδού, τοποθετώντας κώνους και προειδοποιητικά φαναράκια, ενώ στο σημείο υπήρχε και περιπολικό. Ωστόσο, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, ο σκηνοθέτης λίγο μετά τις 16.00 τού έδωσε την άδεια να φύγει, με το σκεπτικό ότι, αν χρειαστεί, θα το φωνάξει και πάλι. Τα μέλη του συνεργείου του Θόδωρου Αγγελόπουλου ήταν εξοπλισμένα με ειδικά γιλέκα που φωσφορίζουν στο σκοτάδι, ο ίδιος όμως φορούσε μόνο τα ρούχα του.

Το θύμα και ένα ακόμη μέλος του συνεργείου έφυγαν από το σημείο όπου υπήρχαν τα επαγγελματικά φώτα και η σήμανση, διέσχισαν τον δρόμο στο αντίθετο ρεύμα προς Κερατσίνι, πέρασαν το τσιμεντένιο στηθαίο, προκειμένου να βρεθούν κοντά στους εικονολήπτες που έπαιρναν λήψεις από απόσταση και να τσεκάρουν κάποια χαμόσπιτα που πιθανόν μπορούσαν να προστεθούν στα πλάνα τους. Το σημείο ήταν κακοφωτισμένο και έτσι το μηχανάκι έπεσε πάνω στον σκηνοθέτη.

Φως στα αίτια του τραγικού δυστυχήματος ενδέχεται να ρίξουν οι κάμερες που είναι τοποθετημένες από την κατασκευαστική εταιρία που έχει αναλάβει την κοινοπραξία του έργου και οι οποίες, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ήταν ενεργοποιημένες. Το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας θα απομονώσει τα συγκεκριμένα πλάνα, βοηθώντας με τον τρόπο αυτό την Τροχαία Κορυδαλλού να διαλευκάνει τα αίτια του τροχαίου. Ο ειδικός φρουρός πάντως, που οδηγούσε το μηχανάκι και ήταν εκτός υπηρεσίας, υπεβλήθη σε αλκοτέστ το οποίο ήταν αρνητικό. Ο ίδιος και η κοπέλα που τον συνόδευε οδηγήθηκαν στο Αττικό Νοσοκομείο όπου, αφού τους παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες, επέστρεψαν στα σπίτια τους.


Θρίλερ με το ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ

Σε δύο ή τρεις μέρες αναμένεται το πόρισμα της Ενορκης Διοικητικής Εξέτασης που διέταξε χθες εσπευσμένα ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ Γιάννης Ροτζιώκος, προκειμένου να αποσαφηνιστεί αν υπήρξε καθυστέρηση της άφιξης του ασθενοφόρου στον τόπο του δυστυχήματος, που συνέβαλε στον θάνατο του σκηνοθέτη.

Το δυστύχημα έγινε λίγο πριν από τις επτά το απόγευμα στη Δραπετσώνα και ο πολυτραυματίας έφτασε στο ιδιωτικό νοσοκομείο του Νέου Φαλήρου στις 20.44′ (!) δηλαδή μιάμιση ώρα αργότερα.

Ισως να μη μάθουμε ποτέ εάν το αποτέλεσμα θα ήταν διαφορετικό. Ωστόσο, παραθέτουμε το χρονικό του δυστυχήματος, σύμφωνα με τον πρόεδρο των εργαζομένων του κέντρου Γιάννη Χούσο:

18.55: Το ΕΚΑΒ δέχεται την πρώτη κλήση. Αμέσως ξεκινά ένα ασθενοφόρο, όμως χάλασε το γκάζι (!).

Ειδοποιήθηκε δεύτερο από το νοσοκομείο Ευαγγελισμός, στην πορεία όμως το ανακαλούν, γιατί βρέθηκε άλλο διαθέσιμο, από το πλησιέστερο νοσοκομείο της Νίκαιας.


19.30: Το ασθενοφόρο καταφτάνει στο τόπο του δυστυχήματος και οι διασώστες σπεύδουν να δώσουν τις πρώτες βοήθειες στον πολυτραυματία.

19.45: Ο τραυματίας είναι μέσα στο ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, έτοιμοι να τον μεταφέρουν στο νοσοκομείο Αττικόν που εφημέρευε. Ομως οι συγγενείς του εκλιπόντος ζητούν να μεταφερθεί στο ιδιωτικό θεραπευτήριο του Φαλήρου, που είχαν ήδη ειδοποιήσει και είχε φτάσει και το ασθενοφόρο.

19.50: Βρίσκεται μέσα στο ιδιωτικό ασθενοφόρο, το οποίο φεύγει για το Φάληρο.

Σύμφωνα με το ιατρικό ανακοινωθέν του ιδιωτικού θεραπευτηρίου, ο εκλιπών υπέστη τρεις ανακοπές καρδιάς, πολλαπλά κατάγματα και οστική σύνθλιψη του οστού που στηρίζει τη λεκάνη, ρήξη σπλήνας και αριστερού νεφρού. Οι γιατροί έδωσαν σκληρή μάχη να τον κρατήσουν στη ζωή, όμως δεν μπόρεσαν να σταματήσουν την ακατάσχετη αιμορραγία στην κοιλιακή χώρα. Ο θάνατος σημειώθηκε λίγα λεπτά πριν από τις 12 τα μεσάνυχτα της Τρίτης.

Ρίτα Μελά


Πρώτη είδηση σε όλα τα διεθνή μέσα ενημέρωσης

Μπορεί να υπήρξαν ανταγωνιστές στις Κάννες, το 1995, όταν ο ένας κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο Κριτικής Επιτροπής για το «Βλέμμα του Οδυσσέα» και ο άλλος τον Χρυσό Φοίνικα για το «Underground», ωστόσο ο Εμίρ Κουστουρίτσα ομολόγησε ότι ο δικός μας Θεόδωρος Αγγελόπουλος έγινε για εκείνον πηγή έμπνευσης την περίοδο που ήταν σπουδαστής, με την ταινία του «Τοπίο στην ομίχλη». «Ηταν μεγάλη μορφή του ευρωπαϊκού πολιτισμού» ανέφερε ο Σέρβος σκηνοθέτης στον πρακτορείο ειδήσεων Tanjug, δηλώνοντας συγκλονισμένος στο άκουσμα της τραγικής είδησης. «Είναι ακόμη πιο δύσκολο να μαθαίνεις ότι δεν πέθανε από φυσικά αίτια» συμπλήρωσε. Εκτενή αφιερώματα για τον θάνατο του διάσημου σκηνοθέτη έκαναν μερικά από τα μεγαλύτερα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Η είδηση έπαιξε πρώτο θέμα στο πρακτορείο Reuters, στο BBC και στη βρετανική εφημερίδα «The Guardian», ο δημοσιογράφος της οποίας αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και «στο ονειρικό ύφος των ταινιών του». Στη ζωή και στο έργο του Ελληνα σκηνοθέτη αναφέρθηκαν διεξοδικά τόσο τα ιταλικά όσο και τα αυστριακά μέσα ενημέρωσης, καθώς υπήρξε πολύ αγαπητός στις δύο χώρες, ενώ δηλώσεις για τον θάνατό του έκανε και ο προσωπικός του φίλος και διευθυντής της Γιουγκοσλαβικής Ταινιοθήκης. «Οποτε συνέβαινε κάτι σημαντικό και σοβαρό στο ίδρυμα, υπολογίζαμε στη βοήθειά του. Η Γιουγκοσλαβική Ταινιοθήκη φυλάει τις ταινίες του και θα τις φυλάξει ως μοναδικό κληροδότημα για το μέλλον» είπε χαρακτηριστικά ο Ράντοσλαβ Ζελένοβιτς.

{{-PCOUNT-}}25{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ