Τρίτη, 20 Απρίλιος 2021

Το θρίλερ στο Ελληνικό και το νέο «αντάρτικο» για τις ιδιωτικοποιήσεις

Τα ήξεις αφήξεις υπουργών και στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ δυσκολεύουν επενδυτές που έχουν επικρατήσει σε διαγωνισμούς! Ο εκτροχιασμός με την υπόθεση του  Υπερταμείου και οι καθυστερήσεις σε ΟΤΕ, ΔΕΗ, «Ελ. Βενιζέλος», ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ

Από τον
Φώτη Κόλλια

Η υπόθεση με τα αρχαία και τους διατηρητέους… διαδρόμους προσγείωσης στο Ελληνικό, που προκάλεσε μείζονα κυβερνητική κρίση παρά τις πολυσέλιδες διευκρινίσεις του υπουργείου Πολιτισμού, αποτελεί την κορυφή του παγόβουνου με τα προβλήματα στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων. Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι πολλοί επενδυτές που έχουν επικρατήσει σε διαγωνισμούς αδυνατούν πλέον να παρακολουθήσουν τα ήξεις αφήξεις υπουργών και στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ.

Η επαμφοτερίζουσα στάση της κυβέρνησης έχει αντίκτυπο και στην υπόθεση του νέου Υπερταμείου κρατικών εγγυήσεων, η οποία έχει εκτροχιαστεί χρονικά.

Το εποπτικό

Από τα τέλη Ιουνίου έπρεπε να έχουν αρχίσει τα πρώτα βήματα με την επιλογή του εποπτικού συμβουλίου, ώστε στη συνέχεια να επιλεγεί το διοικητικό συμβούλιο. Ομως εδώ και εβδομάδες βρίσκεται σε εξέλιξη διαμάχη για το ποιοι θα στελεχώσουν το εποπτικό συμβούλιο, ενώ το Μέγαρο Μαξίμου έγινε αποδέκτης και αρνήσεων από στελέχη που τους προτάθηκε να συμμετάσχουν.

Παρά τις κυβερνητικές δηλώσεις και τα πανηγύρια του ΤΑΙΠΕΔ, το ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων έχει σκοντάψει για τα καλά. Βέβαια, το κλίμα βελτιώθηκε ελαφρώς με τη μεταβίβαση του ΟΛΠ στην κινεζική Cosco αυτή την εβδομάδα, αλλά ακόμα και η επιλογή της εβδομάδας του Δεκαπενταύγουστου για την ολοκλήρωση της συμφωνίας δείχνει ότι στο Μαξίμου φοβούνται τις αντιδράσεις.

Συνεχώς ανακύπτουν ζητήματα πολιτικών και όχι μόνον ισορροπιών και για την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ που έχει προγραμματιστεί για την ερχόμενη περίοδο. Τέτοια θέματα είναι η πώληση του 5% του ΟΤΕ (αφού πρώτα μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ), η πώληση του 17% της ΔΕΗ, η παράταση της σύμβασης παραχώρησης της εταιρίας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και κατόπιν η πώληση του 30%, η 35ετής παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και η αξιοποίηση του 35% των Ελληνικών Πετρελαίων. Το φθινόπωρο αναμένεται να ανοίξει επίσης με την πρόσληψη συμβούλων η διαδικασία για την πώληση του 11% της ΕΥΔΑΠ και του 23% της ΕΥΑΘ.

Ηδη ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, με συνεχείς δηλώσεις, υποστηρίζει ότι δεν θα προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις στην ενέργεια και ας έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση μέσω του Στρατηγικού Σχεδίου (ADP) του ΤΑΙΠΕΔ που έχει δημοσιευτεί από τον Μάιο στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ο ίδιος και σειρά υπουργών και στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ τηρούν σκληρή στάση και για το θέμα του Υπερταμείου, το οποίο μέσα στο φθινόπωρο πρέπει να αποκτήσει σειρά κρατικών εταιριών.

Μπορεί η Cosco να απέκτησε τον ΟΛΠ, αλλά στον διαγωνισμό του ΟΛΘ καταγράφονται συνεχείς καθυστερήσεις, καθώς στη Θεσσαλονίκη έχει δημιουργηθεί ισχυρό μέτωπο κατά της πώλησης. Επιπλέον, μετά και την εμπειρία των Κινέζων (που χρειάστηκαν παρεμβάσεις και πιέσεις ετών ώστε να ολοκληρώσουν τη διαδικασία για τον ΟΛΠ), δεν υπάρχει και συνωστισμός υποψηφίων για τον ΟΛΘ, παρά τα περί του αντιθέτου γραφόμενα. Μία εταιρία συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη φέρεται ότι είναι σίγουρος υποψήφιος και στην αγορά αναζητούν τον δεύτερο διεκδικητή.
Στο Ελληνικό θα χρειαστεί αγώνας δρόμου ώστε να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα και να ψηφιστεί εγκαίρως ο εφαρμοστικός νόμος από την κυβέρνηση. Η υπόθεση με τον αρχαιολογικό χώρο είναι παρωνυχίδα μπροστά στις αντιδράσεις που πρέπει να υπερκεράσει η κυβέρνηση π.χ. για την αδειοδότηση καζίνου εντός του πρώην αεροδρομίου, για την παροχή των απαραίτητων εγκρίσεων στο επενδυτικό σχήμα κ.λπ. Σημειώστε ότι η συμφωνία με τη Lamda Development προβλέπει ότι έως το τέλος Νοεμβρίου το Δημόσιο πρέπει να έχει δώσει σειρά εγκρίσεων.

Το «βραχυκύκλωμα» με τον ΔΕΣΦΑ και το «άνοιγμα» στην ιταλική Snam

Εως το τέλος του μήνα θα γνωρίζουμε και την τύχη του διαγωνισμού πώλησης του ΔΕΣΦΑ, καθώς τότε εκπνέει η εγγυητική επιστολή που είχε καταθέσει η Socar από το Αζερμπαϊτζάν. Οι Αζέροι εμφανίζονται απογοητευμένοι από την τροπή που έχει πάρει ο διαγωνισμός που προωθεί εδώ και σχεδόν τέσσερα χρόνια το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ). Εκτός από την πολυετή καθυστέρηση με την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι ήταν πρόσφατη τροπολογία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνου Σκουρλέτη. Με την τροπολογία, που είχε στόχο τη συγκράτηση των αυξήσεων στα τέλη χρήσης του δικτύου του ΔΕΣΦΑ, περιορίζονται τα μελλοντικά έσοδα των νέων ιδιοκτητών της εταιρίας.

Παρά τη σειρά επαφών που υπήρξε το τελευταίο διάστημα, ο κ. Σκουρλέτης εμμένει στη θέση του, με το επιχείρημα πως δεν πρόκειται να αυξήσει το ενεργειακό κόστος για τις ελληνικές επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο. Προ ημερών δήλωσε: «Οσον φορά την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, εναπόκειται στους Αζέρους να αποφασίσουν τι θέλουν και τι μπορούν να κάνουν. Αν ο διαγωνισμός ναυαγήσει, όλα τα σενάρια είναι ανοιχτά. Ουδέν κακόν αμιγές καλού». Η Socar είχε προσφέρει 400.000.000 ευρώ για το 66% του ΔΕΣΦΑ και η συμφωνία με την Κομισιόν προέβλεπε πως θα περιοριστεί στο 49%, ενώ το υπόλοιπο 17% θα αποκτηθεί από ευρωπαϊκό όμιλο. Στην αγορά υποστηρίζουν ότι στο ΥΠΕΝ επιχείρησαν να προσεγγίσουν την ιταλική Snam ώστε να αποκτήσει τον ΔΕΣΦΑ αν αποχωρήσουν οι Αζέροι. Θα χρειαστεί, όμως, νέος διαγωνισμός.

Φέτος αναμένεται να επιταχυνθούν και οι διαδικασίες αξιοποίησης των μαρίνων και των περιφερειακών λιμανιών που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ. Στο Ταμείο θεωρούν ότι μπορεί να κλείσει ο διαγωνισμός για τη μαρίνα της Πύλου, ο οποίος βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και δυόμισι χρόνια, και ουσιαστικά έχει προχωρήσει το τελευταίο εξάμηνο με την επίλυση ζητημάτων που σχετίζονταν με τις χερσαίες ζώνες και τη συνεννόηση με τις δημοτικές Αρχές. Προσδοκίες υπάρχουν και από την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρησης της μαρίνας Αλίμου, η οποία θα πρέπει όμως να αντιμετωπίσει μια σειρά σοβαρών θεμάτων, όπως τοπικές αντιδράσεις και την απομάκρυνση χρηστών της μαρίνας που εκμεταλλεύονται χώρους χωρίς να πληρώνουν. Με επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού θα προχωρήσει και η μαρίνα Χίου.

{{-PCOUNT-}}15{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ