Σάββατο, 24 Οκτωβρίου 2020

Τρεις φίλοι στην Ελλάδα του ’50

Χρόνος ανάγνωσης: < 1 λεπτό

Η «παρέα», οι περιπλανήσεις και τα έργα των Χατζηκυριάκου – Γκίκα, Πάτρικ Λι Φέρμορ και Τζον Κράξτον σε έκθεση στο Μπενάκη

Από τη
Γιώτα Βαζούρα

Μέχρι το 1945 οι δρόμοι τους δεν είχαν διασταυρωθεί, ωστόσο σε 12 μήνες όχι μόνο γνωρίστηκαν αλλά συνδέθηκαν και με μια βαθιά φιλία, η οποία τους κράτησε δεμένους για τον επόμενο μισό αιώνα, έχοντας ως σημείο αναφοράς την Ελλάδα.

Ο Νίκος Χατζηκυριάκος – Γκίκας, ο συγγραφέας Πάτρικ Λι Φέρμορ και ο ζωγράφος Τζον Κράξτον, οι τρεις λόγιοι φίλοι, τους οποίους ένωναν η κοινή αγάπη για την Ελλάδα και το πάθος για την τέχνη και τις κάθε είδους φιλοσοφικές αναζητήσεις, είναι οι «ήρωες» της τρέχουσας έκθεσης που φιλοξενείται στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη.

Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση που βυθομετρά τις ζωές και το έργο των τριών δημιουργών μέσα από εντυπωσιακά ζωγραφικά έργα, εκδόσεις, σπάνιες φωτογραφίες, σημειώσεις και επιστολές τους.
Η έκθεση διοργανώθηκε από τη Λεβέντειο Πινακοθήκη και το Μουσείο Μπενάκη, ενώ τον Σεπτέμβριο θα «ταξιδέψει» στο Βρετανικό Μουσείο. Η γνωριμία των τριών καλλιτεχνών έγινε την περίοδο 1945-1946 στο Λονδίνο, ωστόσο η φιλία τους θέριεψε στην Υδρα και συνεχίστηκε στα Χανιά, στην Καρδαμύλη και την Κέρκυρα.

Γύρω από αυτούς τους τόπους αρθρώνεται και η έκθεση. Η Υδρα αποτελεί σημαντικό κεφάλαιο των τριών δημιουργών, αφού το νησί του Αργοσαρωνικού, που ήταν το καταφύγιο του Γκίκα (σπίτι των παιδικών χρόνων του), έγινε και το ησυχαστήριο των άλλων δύο καλλιτεχνών.
«Δεν μπορώ να φανταστώ να μην καθόμαστε στη βεράντα κάθε δειλινό, να κοιτάζουμε τις σκιές να αλλάζουν στους απέναντι λόφους ή το χρώμα των βράχων και τη θάλασσα στο φεγγαρόφωτο» αναφέρει η σύζυγος του Φέρμορ, Τζόαν Λι. Σε αυτή τη θεματική θα δει κανείς χαρακτηριστικά έργα του Γκίκα με θέμα την Υδρα αλλά και δημιουργίες του Κράξτον.

Στην Καρδαμύλη

Ο Φέρμορ ανακάλυψε τον δικό του παράδεισο στην Καρδαμύλη. «Επιτέλους μπορούσα να βηματίζω ανάμεσα στα ελαιόδεντρα επί ώρες, σχηματίζοντας φράσεις και διαλύοντάς τες σε κομματάκια ξανά» είχε πει ο ίδιος για την τοποθεσία που τον ενέπνευσε να αφοσιωθεί στη συγγραφή.
Για τον Κράξτον πάλι, το μέρος που έμελλε να του αλλάξει τη ζωή ήταν τα Χανιά. Ο ζωγράφος βρέθηκε για πρώτη φορά στην Κρήτη το 1947 και η σαγήνη του μέρους τον τράβηξε για πάντα. Το 1960 αποφάσισε να ζήσει εκεί, ενώ το σπίτι πάνω από το βενετσιάνικο λιμάνι έγινε ο κύριος τόπος εργασίας του.

• Info: Η έκθεση με τίτλο «Γκίκας, Craxton, Leigh Fermor: η γοητεία της ζωής στην Ελλάδα» θα φιλοξενείται στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη έως τις 10 Σεπτεμβρίου.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

ΣΧΟΛΙΑ

Η δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Φαιδρή δήλωση της Προέδρου Κατερίνας Σακελλαροπούλου που υποβαθμίζει τον εθνικό κίνδυνο

«Δυσάρεστη η εξέλιξη στα ελληνοτουρκικά, αλλά η πανδημία είναι το μεγάλο πρόβλημα» Μια φαιδρή όσο και απίστευτη δήλωση έκανε χθες η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα...

Κατάρρευση μισθών εν μέσω πανδημίας καταγράφει η ΓΣΕΕ

Αυξήθηκαν από το 1% στο 12% οι εργαζόμενοι με αποδοχές έως 200 ευρώ! Το 31% το δεύτερο τρίμηνο έλαβε λιγότερα από 650 ευρώ μεικτά Τη...

Μια ανάσα από το Καστελόριζο το «Oruc Reis», παραβιάζει χωρίς αντίδραση την υφαλοκρηπίδα μας

Συνεχίζουν οι Τούρκοι το... μαρτύριο της σταγόνας, έχοντας στο στόχαστρο την εθνική μας κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα σε Ανατολική Μεσόγειο και Αιγαίο....

Στη φυλακή η ηγετική ομάδα της Χρυσής Αυγής

Αυλαία χθες στην πολύκροτη δίκη. Αναστολή με όρους και εγγυοδοσία για πέντε πρώην βουλευτές. Σε λυγμούς ξέσπασε η Μάγδα Φύσσα Χειροπέδες στην πλειονότητα των καταδικασμένων...

Αθλητικές Ακαδημίες ΟΠΑΠ: Οι κανόνες του γηπέδου και τα μέτρα για ασφαλή άσκηση

Κώστας Τσάνας και Μιχάλης Κυρίτσης δίνουν οδηγίες στα παιδιά και μοιράζουν αθλητικό υλικό Η ασφαλής άθληση των παιδιών και η εξοικείωσή τους με τα μέτρα...