Αγρίεψε ο Μr easyJet, Στ. Χατζιωάννου – Ο αγώνας για την αποκάλυψη σκανδάλων στη συμφωνία με την Airbus

Ο Χατζηιωάννου θέλει να ακυρώσει την παραγγελία στους Γαλλογερμανούς, που θα οδηγήσει την εταιρία στη χρεοκοπία

Η είδηση πως ο ιδρυτής και μεγαλομέτοχος της easyJet κατά 34% Στέλιος Χατζηιωάννου «επικήρυξε» -όπως γράφτηκε- για 5.000.000 στερλίνες τη διοίκηση της εταιρίας που όχι μόνο δημιούργησε το 1995 αλλά και οδήγησε στο να γίνει μία από τις πιο επιτυχημένες αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους στον κόσμο ήταν η πρώτη επιφανειακή ανάγνωση της ιστορίας.

Γιατί όσα έγιναν και όσα πρόκειται να γίνουν σήμερα στη γενική συνέλευση της εταιρίας, όπως προκύπτει από τα νέα στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, δεν είναι απλώς η σύγκρουση ενός μεγαλομετόχου με το διοικητικό συμβούλιο. Είναι κυρίως η σύγκρουση ενός επιχειρηματία με τεράστια, παγκόσμια οικονομικά συμφέροντα που, όπως φαίνεται, λυμαίνονται τους αιθέρες, προκειμένου να κερδοσκοπούν, θέτοντας σε κίνδυνο σημαντικές εταιρίες με χιλιάδες εργαζομένους.

Μία σύγκρουση που θυμίζει αυτή του Δαβίδ με τον Γολιάθ και μπορεί να αποτελέσει το άγγιγμα της αρχής του νήματος που θα οδηγήσει στο να λυθεί ένα μάλλον εξαιρετικά δύσοσμο κουβάρι, που μέσα του ίσως να κρύβει τεράστια σκάνδαλα δωροδοκιών και συμφωνιών κάτω από το τραπέζι.

Στις 12 Μαΐου δημοσιεύεται από τον κ. Χατζηιωάννου μία ανακοίνωση, στον διαδικτυακό ιστότοπο της easyjet PLC, που αναπαράγεται ταχύτατα σε ελληνικά και διεθνή μέσα, από την οποία μαθαίνουμε πρώτη φορά πως ο Στέλιος Χατζηιωάννου υπόσχεται αμοιβή ύψους 5.000.000 λιρών (γύρω στα 5.700.000 ευρώ) σε όποιον πληροφοριοδότη παρέχει στοιχεία που θα βοηθήσουν ώστε να ακυρωθεί η προσυμφωνημένη από το 2013 παραγγελία 107 αεροσκαφών από την Airbus, ύψους 4,5 δισ. στερλινών (περίπου 5 δισ. ευρώ), καθώς, εάν η συμφωνία προχωρήσει και η πληρωμή πραγματοποιηθεί, τότε η easyJet κινδυνεύει να οδηγηθεί σε χρεοκοπία μέχρι το τέλος του έτους.

Σε μία εποχή με τεράστιες απώλειες, καθώς ο στόλος της εταιρίας έχει μείνει καθηλωμένος λόγω των μέτρων που είχαν ληφθεί για την αποτροπή διάδοσης του κορωνοϊού, ο κ. Χατζηιωάννου υπογράμμιζε στην ανακοίνωσή του πως οι διευθυντές της easyJet, τους οποίους μάλιστα αποκαλεί με εξαιρετικά απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς, επιθυμούν να διατηρηθεί μία συμφωνία, η οποία πρόκειται να πλήξει ανεπανόρθωτα τους μετόχους (μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται και συνταξιοδοτικά ταμεία), τους φορολογουμένους στο Ηνωμένο Βασίλειο, τους πελάτες αλλά και τους εργαζομένους. Τους μετόχους γιατί, εάν η εταιρία χρεοκοπήσει, θα χάσουν όλα τα χρήματα που έχουν επενδύσει.

Τους φορολογουμένους γιατί η εταιρία δεν θα μπορέσει να αποπληρώσει το δάνειο ύψους 600.000.000 λιρών το οποίο της παρείχε η βρετανική κυβέρνηση προκειμένου να αντεπεξέλθει στην κρίση του Covid-19 και το οποίο πρέπει να αποπληρώσει έως τον Μάρτιο του 2021. Τους πελάτες, γιατί τα vouchers που πήραν ως αντιστάθμισμα για τα ταξίδια που δεν πραγματοποίησαν, προκειμένου να ταξιδέψουν στο μέλλον, θα αποτελούν άχρηστα χαρτιά. Και τους 15.000 εργαζομένους καθώς θα χαθούν συνολικά όλες οι θέσεις εργασίας. Αναφερόμενος δε στον πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της easyJet Τζον Μπάρντον, ο Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας επισήμανε πως από τη στιγμή που ανέλαβε επικεφαλής η εταιρία έχει αγοράσει 267 αεροσκάφη από την Airbus. Νούμερο που προκαλεί τεράστιο ίλιγγο και αμέτρητα ερωτήματα.

Το βρετανικό κανάλι Sky News μετέδωσε χθες πως ο κ. Χατζηιωάννου πρόκειται να θέσει σήμερα μερικά από αυτά τα πολύ σημαντικά ερωτήματα στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας. Ερωτήματα που από μόνα τους αποκαλύπτουν ένα τρομερό παρασκήνιο. Όπως ανέφεραν πηγές που βρίσκονται κοντά στον μεγαλομέτοχο της εταιρίας και τις οποίες επικαλείται το βρετανικό κανάλι, ο κ. Χατζηιωάννου θα θελήσει να μάθει, για παράδειγμα, εάν η Airbus έχει αποκτήσει μετοχές της easyJet, τις οποίες ελέγχει άμεσα ή έμμεσα, μέσω επενδυτικών ή άλλων σχημάτων. Θα θελήσει να μάθει, ακόμη, γιατί οι διευθυντές της easyJet αρνήθηκαν να επιδοθεί στην Airbus νομικό αίτημα, ώστε να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει εάν έχει μετοχές της αεροπορικής εταιρίας.

Όπως είναι προφανές, εάν ένα τέτοιο σενάριο επιβεβαιωθεί, θα προκαλέσει τσουνάμι εξελίξεων και αντιδράσεων. Σύμφωνα, εξάλλου, με τις ίδιες πηγές, οι επικεφαλής της εταιρίας θα κληθούν ακόμη να απαντήσουν εάν έχουν γνωρίσει τρεις Ελβετούς δικηγόρους ή συνεργάτες αυτών κι αν έχουν κλείσει έμμεσα ή άμεσα συμφωνίες μαζί τους. Προφανώς οι Ελβετοί δικηγόροι θα αποτελέσουν πρόσωπα-κλειδιά στις αποκαλύψεις που πρόκειται να προκαλέσουν θόρυβο τις επόμενες ώρες. Η «δημοκρατία», πάντως, είναι σε θέση να γνωρίζει πως η ιστορία ενδέχεται… να έχει ακόμη περισσότερο ελληνικό χρώμα.

Πληροφορίες αναφέρουν πως αντιπρόεδρος του τμήματος πωλήσεων της Airbus για την κεντρική και βόρεια Ευρώπη είναι ο Κίμων Σωτηρόπουλος, ο οποίος εκ θέσεως είναι αρκετά πιθανό να έχει διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στο κλείσιμο της συμφωνίας με την easyJet. Μένει φυσικά να αποκαλυφθεί ακριβώς ο ρόλος του και κυρίως ο τρόπος με τον οποίο σφραγίστηκαν αυτές οι συμφωνίες.

Πρόστιμο 3,6 δισ. ως αποζημίωση για δωροδοκίες

Στην ανακοίνωση του ο κ. Χατζηιωάννου έκανε μία εκτενή αναφορά στη μελανή ιστορία της γαλλογερμανικής Airbus, την οποία δεν διστάζει να αποκαλέσει «εταιρία-μάστορα στις δωροδοκίες» και η οποία αποτελεί τη μία από τις δύο μεγαλύτερες εταιρίες στον χώρο των επιβατικών αεροσκαφών. Είναι, εξάλλου, γνωστό πως μόλις τον Ιανουάριο του 2020 η Airbus συμφώνησε να πληρώσει τεράστιο πρόστιμο ύψους 3,6 δισ. ευρώ στις γαλλικές, βρετανικές και αμερικανικές Αρχές ως αποζημίωση, καθώς έρευνα διάρκειας τριών ετών έφερε στο φως μία σειρά υποθέσεων δωροδοκίας, διαφθοράς και αθέμιτων πρακτικών που εφάρμοζε προκειμένου να κλείνει συμφωνίες πώλησης αεροσκαφών. Το ενδιαφέρον είναι ότι κατάφερε να μην αποκαλυφθούν τα στοιχεία των δωροδοκουμένων.

Ο Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας σημείωνε ακόμη πως οι μεγαλύτερες παραγγελίες της easyJet από την Airbus είχαν πραγματοποιηθεί κατά τη χρονική περίοδο που έλαβε χώρα το περίφημο πλέον σκάνδαλο δωροδοκιών της γαλλογερμανικής εταιρίας.

Σημείωνε, τέλος, πως ο Τζον Μπάρντον είχε απορρίψει αίτημά του για δημιουργία ανεξάρτητης επιτροπής προκειμένου να ερευνηθεί εάν χρησιμοποιήθηκαν τέτοιου είδους δόλια μέσα και για τις συμφωνίες που είχαν κλειστεί με την easyJet. Ο κ. Μπάρντον, από την άλλη, υποστηρίζει πως από το «σπάσιμο» της συμφωνίας η easyJet θα έχει μεγαλύτερες απώλειες παρά κέρδος.

Σε κάθε περίπτωση, η σημερινή γενική συνέλευση θα καθορίσει εάν τόσο ο Τζον Μπάρντον όσο και ο διευθύνων σύμβουλος Γιόχαν Λούντγκρεν αλλά και ακόμη δύο μη εκτελεστικά μέλη θα διατηρήσουν τις θέσεις τους.

{{-PCOUNT-}}15{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα