Πέμπτη, 29 Ιουλίου 2021

Μαξίμου: Μέγα ψεύδος για το Falcon της χλιδής!

Η αλήθεια για τα αντισταθμιστικά. Περίεργες σκιές ακόμα και στη (χωρίς μεσάζοντες) διακρατική συμφωνία για τα Rafale

Πλήρως αβάσιμη ή αρχή μεγάλων νομικών προβλημάτων με την Ευρωπαϊκή Ένωση χαρακτηρίζουν γνώστες της αμυντικής αγοράς τη δικαιολογία της κυβέρνησης για τον τρόπο απόκτησης του νέου VIP αεροσκάφους.

Η «δημοκρατία» αποκάλυψε χθες ότι ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης, την ώρα που καθυστερεί το πρόγραμμα ναυπήγησης νέων φρεγατών, ενέκρινε την προμήθεια ακόμα ενός αεροσκάφους προς χρήση από τον ίδιο και άλλα επίσημα πρόσωπα. Ολα αυτά την ώρα που αρχίζει περίοδος αβεβαιότητας και ανέχειας μετά την πανδημία και ενώ ήδη υπάρχουν άλλα τρία VIP αεροσκάφη. Κυβερνητικές πηγές επιβεβαίωσαν την είδηση και ισχυρίστηκαν προς τη «δημοκρατία» ότι εξετάζεται η αξιοποίηση αντισταθμιστικών στο πλαίσιο των εξοπλιστικών προγραμμάτων και της συνεργασίας με τη Γαλλία. Πρόσθεταν ότι, σε αυτή την περίπτωση, θα πωληθεί ένα από τα υπάρχοντα τρία αεροσκάφη.

Επίσης, σε διαρροή των ίδιων κυβερνητικών πηγών στην «Καθημερινή» υποστηρίζεται ότι η απόκτηση δεν θα γίνει επί πληρωμή, αλλά ως αντισταθμιστικό ωφέλημα της αγοράς των μαχητικών Rafale. Ο ισχυρισμός του Μαξίμου είναι ότι τα αντισταθμιστικά είναι καθιερωμένος θεσμός στις διεθνείς προμήθειες και αφορούν σύνολο ανταποδοτικών πράξεων από τον ξένο προμηθευτή προς τον αγοραστή. Όμως, στην πραγματικότητα, όλα αυτά δεν ισχύουν! Το παλαιό (και αμαρτωλό) σύστημα των αντισταθμιστικών ωφελημάτων έχει καταργηθεί βάσει ευρωπαϊκής οδηγίας του 2009 και ελληνικού νόμου του 2011. Υπάρχουν ελάχιστες εξαιρέσεις, με κυριότερη τις σημαντικές αποφάσεις εντός των ορίων του άρθρου 346 της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ). Το άρθρο 346 επιτρέπει στα κράτη-μέλη να λαμβάνουν μέτρα προστασίας των ουσιωδών εθνικών συμφερόντων τους στα συμβόλαια αμυντικών προμηθειών κατά παρέκκλιση ορισμένων διατάξεων της Ε.Ε. περί ανταγωνισμού.

Δυστυχώς για το Μαξίμου -και για όσους αγωνιούν να ταξιδεύσουν με νέο, «χλιδάτο» αεροσκάφος- τα κάθε είδους γαλλικά Falcon, όπως και τα ανταγωνιστικά αμερικανικά Gulfstream προφανέστατα δεν αποτελούν μέσο «προστασίας ουσιωδών εθνικών συμφερόντων»! Κάποιοι στην κυβέρνηση ίσως σκέφτονται πως θα μπορούσαμε να κοροϊδέψουμε τους «κουτόφραγκους» με κάποια δικαιολογία. Για παράδειγμα, ότι το VIP αεροσκάφος θα χρησιμοποιείται από τον πρωθυπουργό Κυρ. Μητσοτάκη, τον υπουργό Εθνικής Aμυνας Ν. Παναγιωτόπουλο και τους αρχηγούς των Γενικών Επιτελείων σε επείγουσες επιθεωρήσεις των Ενόπλων Δυνάμεων. Μάλλον όμως δεν θα πείσουν κανέναν. Το μόνο που θα καταφέρουν είναι να πέφτουν «βροχή» οι προειδοποιητικές επιστολές της Κομισιόν και μετά να κινηθούν οι διαδικασίες για το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Υπενθυμίζουμε ότι, όπως αποκάλυψε η «δημοκρατία» τον Νοέμβριο του 2020, η Κομισιόν παρακολουθεί στενά όλα αυτά τα ζητήματα και ήδη έχει αποστείλει επιστολή για «τις συνακόλουθες βιομηχανικές παροχές» του προγράμματος αναβάθμισης των 84 μαχητικών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας. Στη συγκεκριμένη σύμβαση, που ονομάζεται «LOA GR-D-SNY», η Ελλάδα δικαίως -κάτι παραπάνω από δικαίως- επικαλείται «ουσιώδες εθνικό συμφέρον» βάσει του άρθρου 346 ΣΛΕΕ. Άλλο όμως τα μαχητικά και άλλο τα VIP! Άλλο οι πιλότοι που υπερασπίζουν τον εθνικό χώρο και άλλο οι παρατρεχάμενοι της εξουσίας.

{{-PCOUNT-}}8{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ